![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
Rookie Dołączył: Wed, 27 December 2017 ![]() |
Cześć
![]() 1) Łapy silnika zostawiłem te z e36 m50. Przy lewej łapie prawy dolny otwór trzeba nieco rozwiercić i podfrezować miejsce na łeb śruby i nasadkę. Prosta sprawa. 2) Miska olejowa – Użytkownik Miś podpowiadał, żeby wstawić miskę z m50 e36, gdyż ta z e39 będzie nisko. Nie miałem pewności, co ze smokiem przy przekładaniu miski i nie chciałem przerabiać bagnetu ( ten od m50 jest prosty i nie pasuje do m52tu), więc zdecydowałem się zostawić ori miskę z e39. Pasuje bez problemu i rzeczywiście jest najniższym punktem samochodu. Chwilowo mi to nie przeszkadza i zostawiam jak jest. ![]() 3) Przewody chłodzenia – z górnym nie ma problemu wystarczy go delikatnie skrócić i idealnie pasuje. Dolny po przeróbkach był dość mocno zagięty, więc skorzystałem z dwóch węży od e39 połączonych łącznikiem. Dodatkowo trzeba było dodać trójnik i przerobić węże do dolnego małego króćca chłodnicy ( ja wykorzystałem ucięty oryginalny wąż z m50) i dodać wąż do nagrzewnicy. Usunięty został także czujnik temperatury cieczy wychodzącej z chłodnicy. ![]() ![]() 4) Ze wspomaganiem było nieco więcej roboty. Próbowałem zostawić pompę z m52, ale ma ona zupełnie inny typ przewodu i wszędzie marudzili przy zakuwaniu. Zdecydowałem się zostawić pompę z m50, żeby było mniej przerabiania węży. Niestety jest ona za mocno odsunięta i trzeba przerobić mocowanie. Jeśli dobrze pamiętam to trzeba je skrócić o 16,5 mm. Na koniec przedłużyłem węże od zbiorniczka, żeby zostawić ten z m52. ![]() ![]() 5) Kolektor wydechowy dałem z e36 m52, reszta wydechu chwilowo standardowa czeka na zmianę. 6) Linka gazu od m50 ma zupełnie inną końcówkę i długość, więc żeby nie robić lepianki pomierzyłem ile trzeba przedłużyć linkę i oddałem do zakładu na zmianę długości i końcówki. Warto kupić silnik z uciętą linką wtedy mamy końcówkę na przymiar i łatwo ustalić długość. 7) Układ paliwowy w m52 jest na szybkozłączki, ale wąż 8mm dość dobrze pasuje na te króćce. Filtr paliwa w m50 jest przymocowany do bloku silnika. W m52 jest mało miejsca, więc filtr paliwa przeniosłem niżej i przymocowałem go do blachy osłaniającej przewody paliwowe/hamulcowe. 8) Po m50 zostało mi sztywne koło zamachowe z m20 o średnicy tarczy 228mm. Tarczę obiłem standardowo na Skoczylasa w Warszawie tą lepszą okładziną i jest ok. Chwilowo nie ma szans żeby sprzęgło puściło. Ponieważ zastosowałem koło zamachowe z m20 musiałem zmienić rozrusznik, ale z powodu, że ma on prawie 30 lat zrobiłem inaczej i w rozruszniku z m52 zmieniłem bendiks na - BOSCH 1006209677. Dodatkowym plusem jest fakt, iż jest on teraz przykręcany od strony skrzyni. 9) Wiązka mając schematy nie jest specjalnie trudna. Żeby nie ciąć mojej wiązki z m50 i zrobić to porządnie kupiłem wtyczki z innego e36 i zostałem przy oryginalnym rozwiązaniu. Przewód plusowy z alternatora przy chwili zastanowienia idealnie starcza do skrzynki bezpieczników. Dodatkowo trzeba dołożyć gruby przewód plusowy łączący punkt plusowy z prawej strony ze skrzynką bezpieczników. Mocno upraszczając elektryka wygląda tak: Od strony sterownika MS42 najbardziej interesuje nas wtyczka X60004. ![]() Będziemy korzystali z pinów: 1,10,11,17,22,26,32. Połączyłem je w okrągłej wtyczce odpowiednio z pinami: 25, sterowanie dołożonego przekaźnika od pompy paliwa i wyjście z przekaźnika na pin 13,23,20,14,21,17. Dodatkowo w wiązce silnika z e39 jest wtyczka X6011: ![]() Pin 3 -> 18 okrągłe złącze, Pin 6 -> 21, Pin 7-> stały +, Pin 10-> 12, Pin 11 -> 11. ![]() Po długiej walce udało się upchnąć cała wiązkę z e39 w oryginalne miejsce. ![]() 10) ECU – jeśli posiadamy minimum wiedzy elektronicznej możemy sami wyłączyć ews czy też tryb awaryjny wynikający z braku sygnału prędkości. Polecam stronę https://www.ms4x.net/index.php?title=Siemens_MS42 U mnie po swapie przez kilkadziesiąt pierwszych kilometrów czasami spadały dość mocno obroty jałowe. Obecnie wszystko jest normalnie poza tym, że sterownik całkowicie nie liczy korekt paliwowych. Pousuwam trochę błędów w sterowniku i zobaczę czy to mu pomoże. Połączyłem sygnał prędkości do sterownika i tak jak wszyscy mówili nie jest to taki sygnał jaki oczekuje sterownik. Prędkość jest zaniżona około 6 krotnie. Chwilowo cały czas mam wyłączony softowo tryb awaryjny i nie wiem czy taka prędkość starczy sterownikowi, ale wydaje mi się, że będzie ok. Silnik na cienkim pojedynczym wydechu i ciepłym dolocie generuje mniej więcej taki przebieg (mniej więcej, gdyż nie miałem jak zważyć samochodu po swapie, a teraz stoi rozebrany ![]() ![]() W miarę jak opanuję wszystkie problemy będę się starał aktualizować ten post. Mam nadzieję, że komuś będzie łatwiej przy swapie ![]() |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
Super User Dołączył: Fri, 15 January 2010 Skąd: Łowicz ![]() |
Na przyszłość to przewody do chłodnicy bez przeróbek pasują z Z3 2.8 2xvanos
|
|
|
![]()
Post
#3
|
|
Super User Dołączył: Mon, 13 October 2008 ![]() |
Walczyłem z niedogrzaniem w M54B30. Odłącz grzałkę w termostacie i zobacz czy coś to da.
Mi przerobili węże od pompy wspomagania w DPRS na Dęblińskiej w Warszawie. Filtr paliwa możesz zamontować w oryginalny miejscu przy lewej podłużnicy pod fotelem kierowcy. -------------------- Sprzedam części do E36, E39.
|
|
|
![]()
Post
#4
|
|
Rookie Dołączył: Wed, 27 December 2017 ![]() |
Dzięki za informacje
![]() |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Wednesday, 02 July 2025 - 09:33 |