Shoutbox 0 nowych PW 


 
Reply to this topicStart new topic
> M20B25 klasyk od BMW, Wersja z katem i bez, różnice w budowie, sterowaniu, spalaniu?
Andrzejko
post Sun, 04 Sep 2016 - 19:05
Post #1


eMpowered
Dołączył: Sun, 04 September 2016
Skąd: Białystok





Witam, temat w off-topie, bo zależy mi na luźnej dyskusji. wink.gif
Wertując internet zainteresowały mnie różnice w starszych silnikach S14, M20, M30, gdzie wszystkie wersje bez kata są delikatnie mocniejsze, jednak co ciekawe jednocześnie bardziej ekonomiczne. M20B25 na trasie katalogowo bez kata teoretycznie powinno się zadowolić niecałymi 7l na 100km. ohmy.gif
Proszę osoby od hejtu i gadania że katalog można miedzy bajki wsadzić oraz że nie po to jest b25 żeby się spalaniem martwić o darowanie sobie nic nie wnoszących komentarzy.
Chciałbym zasięgnąć informacji z czego wynika wzrost efektywności silnika dla pogłębienia własnej wiedzy. Z czego konkretnie wynikały różnice? M20 z pewnością nie posiadała sondy lambdy, oraz miała wyższy tłok, tym samym wyższy stopień sprężania (ponoć okolice 9,8, zamiast 8,8).
Szukając informacji na ten temat, zamieszanie robi sterowanie ECU, które było z czasem zmieniane kolejno od najmłodszego motronic 1.3, 1.1, oraz chyba LE-jetronic? Sam już nie wiem czy do któregoś roku były wersje bez kata, czy zamawiając auto można było wybrać co preferujemy?
Do tego różne wtryskiwacze (wysoko/nisko omowe) w zależności od właśnie sterownika. Starsze M20 posiadały dwa czujniki w skrzyni (ostatnio nawet taki nabyłem niestety bez wiązki i komputera), ale w wydechu również sondę lambdę posiada. biggrin.gif
Moje luźne podejrzenia padają na sterowanie ilością paliwa, które dla spełnienia norm EURO, nie pozwalają na ustawienia mieszanki delikatnie ubogiej w paliwo, co skutkuje wyższym spalaniem. Wersje z katem spełniają normę EURO 1, w której regulowana jest ilość emitowanych NOx, których właśnie przy mieszance ubogiej powstają bardzo duże ilości, a sonda pilnuje pośrednio aby nie przekroczyła ona określonych wartości. Czy moja teoria jest słuszna? Czekam na opinie, oraz dołączenie się do dyskusji. Czy istniały wersje z czujnikami w skrzyni oraz z lambdą? Do niedawna myślałem że nie, jednak w garażu mam właśnie takie cudo, czekające na remont. cool.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Sun, 04 Sep 2016 - 19:05
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
Er-a-de-ek
post Mon, 05 Sep 2016 - 01:51
Post #2


Super User
Dołączył: Fri, 19 June 2009





KAT jest też jakby dławikiem, przy wolnossakach wydech odgrywa sporą rolę.
Pamiętaj że jak jest kat to i sonda. Muszą być spełnione pewne warunki jak chodzi o AFR żeby kat dobrze pracował.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Lincoln e30ix
post Mon, 05 Sep 2016 - 03:33
Post #3


Forum Killer
Dołączył: Tue, 17 February 2009
Skąd: Pomorze





Miałem przedliftowe M20b25 i faktycznie miało dwa czujniki w skrzyni, wyższy stopień sprężania, 4Nm więcej i prosty sterownik bez sondy. Spalaniem nigdy się nie przejmowałem, bo to funcar.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrzejko
post Mon, 05 Sep 2016 - 08:06
Post #4


eMpowered
Dołączył: Sun, 04 September 2016
Skąd: Białystok





Wiadomo b25 liderem ekonomii raczej nie będzie. Czy wersje bez kata byly do ktoregos roku,? Nie jestem w stanie zidentyfikowac tego ktory mam, wraz z czujnikami w skrzyni oraz lambda. Chociaz lambde ktos mogl dorzucic. Sprzedajacy mowil ze komputer napewno byl 2 rzedowy, wiec chyba motronic odpada, na bloku wybity jest 87rok. Czy bez wyjecia tlokow jest mozliwosc identyfikacji? smile.gif
I drugie pytanie odnosnie sterowania wtryskiem. M20 ma sterowanie polsekwencyjne, czyli wtryskiwacze polaczone sa w 2 banki po 3 sztuki i pracuja rownolegle. Czysto teoretycznie, w przypadku minimalnie nizszej wydajnosci jednego z wtryskiwaczy co jest wysoce prawdopodobne przy przebiegach ponad 300k sterownik w jakis sposob jest w stanie skorygowac dawke? Jesli wtryskiwacze sa ze soba polaczone to wydaje mi sie ze nie, do tego lambda zrobi srednia i czesc bedzie lać na bogato a część na ubogo. Nie wspomne już nawet o tym że lambda jest umieszczona w jednej rurze więc na dobre koryguje 3 cylindry, zakładając że pozostałe 3 mają takie same parametry. Czy się nie myle? Jednak nie spotkałem się jeszcze z problemami w stylu ,,uszkodzil mi sie wtryskiwacz i wypalilo dziure w tłoku". tongue.gif
Zapraszam serdecznie do przedstwienia swoich przemyśleń w tym temacie wink.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
SAS Parts
post Mon, 05 Sep 2016 - 09:36
Post #5


Super User
Dołączył: Thu, 28 April 2016





Z m20 - przynajmniej w e30 jest mały meksyk. Bo były na mechanicznym wtrysku (jeśli dobrze pamiętam w e21 na pewno), później 2 czy 3 generacje elektronicznego. Sama e30 miała 2 różne wiązki elektryczne. Do tego w ostatnim roku produkcji przedlifta (1987) szedł on już z osprzętem polifta. Trzeba dobrze się nakopać żeby dojść na 100% co do czego.

Pomocna będzie stronka Realoem.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrzejko
post Mon, 05 Sep 2016 - 12:05
Post #6


eMpowered
Dołączył: Sun, 04 September 2016
Skąd: Białystok





No wlasnie mam przedlifta waska 88r z b20 i jest juz poliftowy silnik z wyrownawczym na lewym kielichu. Za to b25 jest zagadka blok 87 a wiazki brak.
Czy przy remoncie glowicy jest mozliwosc jakiejs jej poprawy w zakresie mocy? Obawiam sie ze b25 szybko sie znudzi jednak zadne swapy na m5x czy wieksze silniki nie wchodza w gre. Auto to weekendowy bezdasznik i chce go zachowac w stanie bliskim oryginalu.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
lagadula
post Mon, 05 Sep 2016 - 14:48
Post #7


Forum Homee
Dołączył: Fri, 11 May 2007
Skąd: Poznań





!983-1986 M20B20 był sterowany aparatem zapłonowym w bloku, dopiero po 1 lifcie w 1986 roku zmieniono na aparat zapłonowy na wałku. Zniknęła wtedy 323i i 327eta. Fajnym modem jest dół od 327eta z górą on 325 M20B25.


--------------------
5L -> 5P // 30 6L 120
H 3P 20 1L # 80 4-P
Go to the top of the page
 
+Quote Post
SAS Parts
post Mon, 05 Sep 2016 - 15:29
Post #8


Super User
Dołączył: Thu, 28 April 2016





Lagadula tylko też nie każda ETA. Bo były dwie - ETA i SuperETA rózniły się pierdołami typu tłoki na przykład.

Ogólnie liftów w e30 były chyba 3. W 83roku zmieniono pas przedni, i chyba tylko to. W 86 zmieniono osprzęt silnika i jego wiązkę - nie był podłączany do wiązki kabinowej na 2 kostki a już na tą jedną okrągłą. W 87 lipcu w sedanie i coupe zmieniono wszystko prócz maski i dachu błotników przednich i tylnej klapy.

M20 ma spoko głowicę, nic tam raczej nie nagrzebiesz. Jedynie postawić to na bloku którejś ETY, wywalić przepływkę bo mocno dławi silnik, lub stroker na wale z m52b28 ma sens. I dla poprawienia ekonomiki i kultury pracy wtryski z m50b20 (jesli dobrze pamiętam mają podobną wydajność, bo z m50b25 mają wydajność podobną do tych w m30b35), bo lepiej rozpylają paliwo, te wtryski z m20 leją nie rozpylają.

Co do Twojego pytania o wiązkę i osprzęt, to według mnie powinien to być osprzęt i wiązka jak w każdym m20 z "szerokiej lampy".
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrzejko
post Mon, 05 Sep 2016 - 16:19
Post #9


eMpowered
Dołączył: Sun, 04 September 2016
Skąd: Białystok





Bloki SupeEty, i b25 sa takie same, pojemnosc rozni sie innym wykorbieniem walu i tlokami. Do super ety pasuje glowica z b25, a do zwyklej ety od b20. Zamiennie nie pasuja ze soba jak dobrze pamietam. Widzialem kiedys wykres takiej hybrydy mialo to lekko ponad 180KM i duzo momentu. Sam nie wiem jak to rozwiazac. Wieksze wykorbienie przy wysokich obrotach nie bedzie nioslo za soba negatywnych skutkow? I ciagle mnie interesuje czy sterownik z 2.5 odpowiednio wysteruje zaplonem itp dla wiekszej pojemnosci?
Jakie zalety i wady mialo by zrobienie strokera z m52b28 przy m20b27?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
lagadula
post Mon, 05 Sep 2016 - 16:20
Post #10


Forum Homee
Dołączył: Fri, 11 May 2007
Skąd: Poznań





Pierwszy przedni, dolny pas był do 86' smile.gif Miałem taką z 1985 roku, i administrowałem dział "klasyczne E30" na jednym z forów. Ale dużo z głowy już uleciało.


--------------------
5L -> 5P // 30 6L 120
H 3P 20 1L # 80 4-P
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Chris320
post Mon, 05 Sep 2016 - 19:42
Post #11


Frequent User
Dołączył: Sun, 10 April 2005
Skąd: Chojnice





Lagadula pierwszy dolny pas był do '85.Drugi od jesieni '85. O ile dobrze pamiętam to Twoja była ze starym pasem ,ja miałem późniejszą i już był nowszy.
Doszło wtedy M20B25 i Eta. Eta miała czujniki przy skrzyni biegów,zwykłe 2,5 nie. Skrzynie z ety wymiarowo pasowały do B25 więc mogą się trafiać podmiany. Eta była do '86,supereta koniec 86 i do września '87.
Andrzejko sterownik da radę,u mnie dół z Superety z osprzętem z M20B25 ,planowaniem głowicy(jeżdziłem na Pb98+) i wałkiem Catcamsa wypluł 178KM.Potem doszły jeszcze barany,wyleciał kat,ale na hamownii już nie byłem-szacunkowo 185-190KM pewnie było.


--------------------
E31
E36 Jegermaister
F150
Go to the top of the page
 
+Quote Post
lagadula
post Mon, 05 Sep 2016 - 19:44
Post #12


Forum Homee
Dołączył: Fri, 11 May 2007
Skąd: Poznań





CYTAT(Chris320 @ Mon, 05 Sep 2016 - 19:42) *
Lagadula pierwszy dolny pas był do '85.Drugi od jesieni '85. O ile dobrze pamiętam to Twoja była ze starym pasem ,ja miałem późniejszą i już był nowszy.
Doszło wtedy M20B25 i Eta. Eta miała czujniki przy skrzyni biegów,zwykłe 2,5 nie. Skrzynie z ety wymiarowo pasowały do B25 więc mogą się trafiać podmiany.
Andrzejko sterownik da radę,u mnie dół z Superety z osprzętem z M20B25 ,planowaniem głowicy(jeżdziłem na Pb98+) i wałkiem Catcamsa wypluł 178KM.Potem doszły jeszcze barany,wyleciał kat,ale na hamownii już nie byłem-szacunkowo 185-190KM pewnie było.

Wszysko się zgadza, ale modelowo było to traktowane jako 1986. Nowe sterowanie M20, katalizator...


--------------------
5L -> 5P // 30 6L 120
H 3P 20 1L # 80 4-P
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Don Pablo
post Tue, 06 Sep 2016 - 00:26
Post #13


Super User
Dołączył: Thu, 21 September 2006
Skąd: Z Kresów Wschodnich ( White Stock)





Na dwa rzędy pinów był Motronic 1.0. Masz przedlifta 88, ale zapominasz, że masz cabrio, które w wąskiej szło do 90, podczas gdy szeroka w sedanie była już rok modelowy 88, czyli od 09.87 i w sumie mechanikę masz już szerokiej lampy. Super eta ma głowicę 885 taką samą jak m20b25, można ją zmodyfikować, aby była identyczna z b25. Tłoka w na raczej nie wypalisz, poza tym IMO za ubogo nie będzie, prędzej za bogato. Tuning B27 Super Ety to raczej rozpracowana ścieżka- obróbka głowicy, ostry wałek, barany, planowanie bloku, wywalenie klapkowej przepływki na rzecz MAP sensor... Moje 2.7 kręciło do 7000 i korby bokiem nie wyszły smile.gif. W sumie takie M54B30 ma jeszcze wieksze wykorbienie i nic się nie dzieje. A stroker w m20 z wałem M52 to jednak inna rzeźba- łańcuch kontra pasek.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrzejko
post Wed, 14 Sep 2016 - 09:04
Post #14


eMpowered
Dołączył: Sun, 04 September 2016
Skąd: Białystok





tongue.gif To teraz inne pytanie, co bedzie mialo wiekszy potencjal gdybym chcial dorzucic tam turbinke? Czy nie okaże się że b25 miało większy potencjał niż b27. Czy zysk takiego strokera jest naprawde odczuwalny? Bo na papierze przyrostu mocy prawie nie ma, a wykresu momentu tez osobiscie nigdy nie widzialem. Smiem podejrzewac ze b25 z map zamiast przeplywomierza, plus barany rowniez osiagnie okolice 180KM tongue.gif
Czy naprawde moment rosnie az tak ze warto robic stroker? Moze jakis wykes z hamowni? Czy przy takiej hybrydzie nie przesuniemy zwyczajnie charakterystyki momentu na podobienstwo diesla gdzie mamy sporo momentu w dolnych partiach, tracac przy wysokich obrotach? Co by tlumaczylo czemu moc maksymalna jest porownywalna do seryjnego b25.
Oraz czy majac stary typ walu z panewkami starego typu warto jest przy generalce kupic wal z poprawionym smarowaniem panewek ktore byly inne? ;-)
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Saturday, 03 May 2025 - 06:23