![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() Uno Racing Dołączył: Fri, 19 September 2003 Skąd: Opole ![]() |
Chciałem jutro kupić rury na wydech ale... :
Z wzorów które od jakiegoś czasu krążą na stronie policzyłem: Średnica rury wydechowej jednego cylindra: 28mm Długość tej rury: 111cm No tak ale to sam kolektor... jak z resztą? Ile powinna wynośić średnica układu za kolektorem ?? Suma pol powierzchni pojedyńczych rur daje średnicą 56 - za dużo tyle to w turbo mam.... to chyba nie tak sie liczy Pojemność układu według wzoru: V=2*(D/2)^2*Pi*L*C D- wyliczona wcześniej średnica L - wyliczona wcześniej długość C - liczba cylindrów Widać też że pojemność układu = pojemność kolektora x 2 .... Obliczona pojemność układu : 5468 cm3 Odjąć kolektor = 2734cm3 ... za mało dwa tłumiki i kawałek rury... Ze wzoru na pojemność rury V=Pi*(D/2)^2*L wyliczając D przy znanej pojemność 2734cm3 i długośći dajmy na to 2metry (tyle ile wymaga wyprowadzenie układu na koniec samochodu) wychodzi śrdnica 40mm. No tak ale to sama rura... 1. Jak wyliczyć tą średnicę rury? 2. Jak się liczy pojemność dla tłumików? 3. Czy może wyliczyć średnice ze wzoru na pojemność, ale dla np 4ro krotnej pojemnośći kolektora? 4. Jakieś inne metody? Prosiłbym o pomoc, bo jak już mam robić wydech to porządnie -------------------- Be smart, drive safe, stay legal.
|
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
gość_natenczas_* |
![]()
Post
#2
|
![]() |
CYTAT("LuiG":1h0k4frk) Chciałem jutro kupić rury na wydech ale... :
Z wzorów które od jakiegoś czasu krążą na stronie policzyłem: Średnica rury wydechowej jednego cylindra: 28mm Długość tej rury: 111cm No tak ale to sam kolektor... jak z resztą? Ile powinna wynośić średnica układu za kolektorem ?? Suma pol powierzchni pojedyńczych rur daje średnicą 56 - za dużo tyle to w turbo mam.... to chyba nie tak sie liczy Pojemność układu według wzoru: V=2*(D/2)^2*Pi*L*C D- wyliczona wcześniej średnica L - wyliczona wcześniej długość C - liczba cylindrów Widać też że pojemność układu = pojemność kolektora x 2 .... Obliczona pojemność układu : 5468 cm3 Odjąć kolektor = 2734cm3 ... za mało dwa tłumiki i kawałek rury... Ze wzoru na pojemność rury V=Pi*(D/2)^2*L wyliczając D przy znanej pojemność 2734cm3 i długośći dajmy na to 2metry (tyle ile wymaga wyprowadzenie układu na koniec samochodu) wychodzi śrdnica 40mm. No tak ale to sama rura... 1. Jak wyliczyć tą średnicę rury? 2. Jak się liczy pojemność dla tłumików? 3. Czy może wyliczyć średnice ze wzoru na pojemność, ale dla np 4ro krotnej pojemnośći kolektora? 4. Jakieś inne metody? Prosiłbym o pomoc, bo jak już mam robić wydech to porządnie :wink: LuiG, jeżeli to nie tajemnica, to co to za silnik, do którego obliczasz wydech i jaką ma charakterystykę? Czy ma służyć do jazdy na co dzień, czy wyłącznie do sprotu? . |
|
|
![]()
Post
#3
|
|
Forum Killer Dołączył: Thu, 17 February 2005 Skąd: Katowice ![]() |
Napisz też jakie czasy ma wałek, jaka jest jego charakterystyka, bo ja licząc układ wydechowy brałem pod uwage wspólotwrcie zaworów ssących i wydechowych.
Brałem też pod uwage, w jakim momencie wydech ma zacząć działać falowo, więc przydało by sie jakie masz zamiar mieć odcięcie, i czy opłaca Ci sie ustawiać to odcięcie przy takich obrotach jakie sobie założysz. @natenczas, znowu masz niezłe zadanie Też poczytam, bo jak narazie interesuje mnie wszystko związane z układami ssącymi i wydechowymi. Jutro mam dostać książke o sportowych układach ssących i wydechowych i sie mam nadzieje sporo nauczyć. Za miesiąc to bede świecił wiedzą jak mało kto pozdrawiam szaba -------------------- Szabana_Design
|
|
|
![]()
Post
#4
|
|
![]() Uno Racing Dołączył: Fri, 19 September 2003 Skąd: Opole ![]() |
Silnik to fiatowski 1.0 FIRE.
Prawie że seria, zrobiony porting, polerka kanałów, inny wałek, dolot ze stożkiem, no i nieszczęsny wydech ktury tłucze się o podłoge (między innymi dlatego chce go zmienić ). Kolektor wydechowy zostawiam narazie seria, jest tylko przeszlifowany, ale chce zrobić już wydech pod baranka. Wałek jest z seicento 1.1 ma wznios 8.8mm (1.7mm więcej niz seria) fazy: Dolot: 7/35 Wydech: 37/5 Nie ma co tu mówić o jakimś działaniu falowym, ale chciałbym żeby to dobrze działało dynamicznie. Głowica i kolektor zrobione są już na wyrost i średnice wystarczą (w późniejszym czasie będzie baranek 4-1), martwi mnie reszta układu (którą i tak muszę wymienić). No i wydaje mi się że ze względu na powiększony wznios zaworów, średnica powinna byc trochę większa. Auto używane głównie w KJS, zależało by mi na poprawie osiągów tak przy ok 4000obr/min wzwyż. Drugim celem auta jest nauka i chciałbym wiedzieć co jak i dlaczego powinno być zrobione. Przy okazji chciałbym się dowiedzieć jak powinien być dostrojony układ dolotowy do wydechowego, bo narazie zrobione jest tak żeby ładnie pod maską pasowało szaba co to za książke kupiłeś?? -------------------- Be smart, drive safe, stay legal.
|
|
|
gość_natenczas_* |
![]()
Post
#5
|
![]() |
CYTAT("LuiG":h3gobbtx) Silnik to fiatowski 1.0 FIRE.
Prawie że seria, zrobiony porting, polerka kanałów, inny wałek, dolot ze stożkiem, no i nieszczęsny wydech ktury tłucze się o podłoge (między innymi dlatego chce go zmienić :wink: ). Kolektor wydechowy zostawiam narazie seria, jest tylko przeszlifowany, ale chce zrobić już wydech pod baranka. Wałek jest z seicento 1.1 ma wznios 8.8mm (1.7mm więcej niz seria) fazy: Dolot: 7/35 Wydech: 37/5 Nie ma co tu mówić o jakimś działaniu falowym, ale chciałbym żeby to dobrze działało dynamicznie. Głowica i kolektor zrobione są już na wyrost i średnice wystarczą (w późniejszym czasie będzie baranek 4-1), martwi mnie reszta układu (którą i tak muszę wymienić). No i wydaje mi się że ze względu na powiększony wznios zaworów, średnica powinna byc trochę większa. Auto używane głównie w KJS, zależało by mi na poprawie osiągów tak przy ok 4000obr/min wzwyż. Drugim celem auta jest nauka 8) i chciałbym wiedzieć co jak i dlaczego powinno być zrobione. Przy okazji chciałbym się dowiedzieć jak powinien być dostrojony układ dolotowy do wydechowego, bo narazie zrobione jest tak żeby ładnie pod maską pasowało :wink: szaba co to za książke kupiłeś?? Jutro zapoznam się ze szczegółami tego silnika, to się odezwę. Pozdrawiam |
|
|
![]()
Post
#6
|
|
Forum Killer Dołączył: Thu, 17 February 2005 Skąd: Katowice ![]() |
Nie wiem jeszcze jaka książka, jak już przyjedzie to Wam podam tytuł i autora. Znajomy mi ją przysyła i mówi, że jest zarąbista.
-------------------- Szabana_Design
|
|
|
gość_natenczas_* |
![]()
Post
#7
|
![]() |
CYTAT("LuiG":10zg27dh) Silnik to fiatowski 1.0 FIRE.
Prawie że seria, zrobiony porting, polerka kanałów, inny wałek, dolot ze stożkiem, no i nieszczęsny wydech ktury tłucze się o podłoge (między innymi dlatego chce go zmienić :wink: ). Kolektor wydechowy zostawiam narazie seria, jest tylko przeszlifowany, ale chce zrobić już wydech pod baranka. Wałek jest z seicento 1.1 ma wznios 8.8mm (1.7mm więcej niz seria) fazy: Dolot: 7/35 Wydech: 37/5 Nie ma co tu mówić o jakimś działaniu falowym, ale chciałbym żeby to dobrze działało dynamicznie. Głowica i kolektor zrobione są już na wyrost i średnice wystarczą (w późniejszym czasie będzie baranek 4-1), martwi mnie reszta układu (którą i tak muszę wymienić). No i wydaje mi się że ze względu na powiększony wznios zaworów, średnica powinna byc trochę większa. Auto używane głównie w KJS, zależało by mi na poprawie osiągów tak przy ok 4000obr/min wzwyż. Drugim celem auta jest nauka 8) i chciałbym wiedzieć co jak i dlaczego powinno być zrobione. Przy okazji chciałbym się dowiedzieć jak powinien być dostrojony układ dolotowy do wydechowego, bo narazie zrobione jest tak żeby ładnie pod maską pasowało :wink: szaba co to za książke kupiłeś?? LuiG, znalazłem w googlach troche info n/t silnika Twojego samochodu. Niestety nie było wszystkiego. Wyglada mi na to, że wszystko obliczyłeś dobrze, jednak zrobiłeś to dla 4000 obr/min i tu tkwi błąd. Z obliczaniem i konstruowaniem układów wydechowych jest tak, że mają one wspomagać napełnienie silnika takiego jaki on jest, a nie zmuszać go do zmiany charakterystyki. Takie zmuszanie da efekty podobne do zmuszania głośnika basowego, aby grał wysokie tony. Ze znalezionych przeze mnie informacji wynika, że max. moment Twojego silnika występuje przy 2750 obr/min. Ponieważ wymieniłeś wałek, to w/g moich szybkich wyliczanek ( zakładająć, że podane czasy rozrządu są prawdziwe ), moment maksymalny masz obecnie przy circa 3240 obr/min. I co najwyżej dla takich obrotów powinienieś obliczać wydech. Oczywiście dla wałka, który wraziłeś w silnik, nie ma sensu budować wydechu pod działania falowe, a jedynie dynamiczne. Z tego powodu ważnymi wymiarami są średnice rur i pojemność całkowita. Ponieważ na razie zostawiasz seryjny kolektor, sprawdź jedynie jaką ma średnicę rur. Jeżeli znacząco odbiegałaby od wyliczonej, to należało by zrobić kolektor nowy. A jeżeli już byś go robił, to moim zdaniem obliczać dla co najmniej 3 lub nawet 4 odbicia. Puki nie zmienisz wałka i tak falowo działał nie będzie, a duża pojemność reszty wydechu ułatwiłaby uporanie sie z tłumikami. Rura zbiorcza od kolektora nie powinna mieć mniejszej średnicy wewnętrznej niż 40 mm. Im ta średnica będzie większa, tym od wyższych obrotów zacznie jechać dobrze silnik, ale tym lepiej będzie się zachowywał na obrotach wysokich. Niezależnie od tego jaką średnicę zastosujesz w rurze zbiorczej, to na końcu układu wydechowego dobrze będzie zrobić zdławienie o średnicy równej najwęższemu miejscu po stronie ssania. Poprawi to działanie pojemności, a tym samym moment obrotowy. Nie wiem co masz po stronie ssania, gaźnik, czy wtrysk oraz jaki masz kolektor ssacy i rurę ssącą. W dobrze skonstruowanym silniku jest tak jak w równaniu, lewa strona powinna się równać prawej, czyli ssanie=wydech. . |
|
|
![]()
Post
#8
|
|
![]() Uno Racing Dołączył: Fri, 19 September 2003 Skąd: Opole ![]() |
No to dzięki bardzo Kupie rure o średnicy zewnętrznej 45mm (bo tylko do takich mają w sklepie kolanka) teraz średnica wydechu wewnętrzna jest ok 35mm....
Na końcu będzie dławik 22mm tyle ile ma gardziel gaźnika, później będzie gaźnk dwugardzielowy to odpowiednio zwiększy się średnice. -------------------- Be smart, drive safe, stay legal.
|
|
|
![]()
Post
#9
|
|
Forum Killer Dołączył: Thu, 17 February 2005 Skąd: Katowice ![]() |
nareszcie natenczas dostał pochwałe
bravo, w końcu -------------------- Szabana_Design
|
|
|
![]()
Post
#10
|
|
![]() User Dołączył: Sun, 26 June 2005 Skąd: 3city ![]() |
Szaba , podaj prosze ten tytuł i autora ksiązki bo temat mnie bardzo interesuje. A moze zna ktos jakies stronki ( po polsku) na ten temat ??
|
|
|
![]()
Post
#11
|
|
![]() User Dołączył: Mon, 05 December 2005 Skąd: Warszawa ![]() |
pozwole sie podlaczyc pod temat - jestem w trakcie dobierania dolotu oraz wydechu do silnika 1.8 8V JH (volkswagen). standardowy uklad zasilania zostanie wkrotce zastapiony dwoma podwojnymi gaznikami dellorto dhla 40 (czekam na przesylke i zakladam). Uklad wydechowy chcialem przerobic w nastepujacy sposob: 4 rurki o identycznej srednicy co srednica otworow w bloku, kazda zakonczona tlumikiem od jakiejs 500ki.
kilka osob pochwalilo pomysl, kilka zanegowalo, twierdzac ze bedzie to zbytnie uwolnienie wydechu oraz ze waga sie znacznie zwiekszy. wiem, ze pelen przelot jest dobry dla silnikow wspomaganych turbinami badz kompresorami, jednak dla silnika wolnossacego... - zbytnie uwolnienie oznacza spadek mocy (dlaczego?) - dluzszy dolot oznacza wieksza elastycznosc (prawidlowosc zarowno przy wtryskach jak i gaznikach) -------------------- wind.go.to - moja stronka
|
|
|
gość_natenczas_* |
![]()
Post
#12
|
![]() |
CYTAT("wind":1ak8pfan) pozwole sie podlaczyc pod temat - jestem w trakcie dobierania dolotu oraz wydechu do silnika 1.8 8V JH (volkswagen). standardowy uklad zasilania zostanie wkrotce zastapiony dwoma podwojnymi gaznikami dellorto dhla 40 (czekam na przesylke i zakladam). Uklad wydechowy chcialem przerobic w nastepujacy sposob: 4 rurki o identycznej srednicy co srednica otworow w bloku, kazda zakonczona tlumikiem od jakiejs 500ki.
kilka osob pochwalilo pomysl, kilka zanegowalo, twierdzac ze bedzie to zbytnie uwolnienie wydechu oraz ze waga sie znacznie zwiekszy. wiem, ze pelen przelot jest dobry dla silnikow wspomaganych turbinami badz kompresorami, jednak dla silnika wolnossacego... - zbytnie uwolnienie oznacza spadek mocy (dlaczego?) - dluzszy dolot oznacza wieksza elastycznosc (prawidlowosc zarowno przy wtryskach jak i gaznikach) Po pierwsze, dobrze by było gdybyś napisał co nieco o swoim silniku. Czy jest to silnik całkowicie seryjny, czy ma coś zmodyfikowane? A przede wszystkim jaki ma wałek rozrządu? Jeżeli zrobisz cztery oddzielne układy wydechowe ( dla każdego cylindra oddzielny ), to przede wszystkim stracisz dobry dół, który tworzy rura zbiorcza o odpowiedniej średnicy. W końcu rura zbiorcza w tym celu została wymyślona, aby pomimo dużych średnic rur kolektora wydechowego, silnik miał dobry dół, a jednocześnie małe opory przepływu. Ponadto, cztery oddzielne układy wydechowe będą ogromnie upierdliwe do upchania, a jednocześnie zupełnie niepotrzebnie zwiększą ciężar samochodu. Bardzo ważną sprawą dla wielkości momentu obrotowego jest pojemność układu wydechowego. Powinna być ona obliczona do charakterystyki silnika. Jednocześnie, aby wspomniana pojemność mogła dobrze działać, na końcu układu wydechowego powinno być zdławienie. W przypadku dupowozu, powinno ono odpowiadać najwężemu miejscu w układzie ssącym. W Twoim przypadku będzie to, albo zwężka gaźnika, albo średnica rury kolektora ssącego. Nie wiem co i jak zbudowałeś, więc nie wiem co będzie miało mniejszy przekrój. Aby było najlepiej, każda zwężka w nabytych dellorto, powinna mieć powierzchnię otworu w gnieździe wydechowym plus powierzchnia rozpylacza w zwężce minus powierzchnia trzonka zaworu wydechowego. Jednocześnie przekrój pojedynczej rury kolektora ssącego, powinien być równy powierzchni wydechowej szczeliny zaworowej, przy maksymalnym wzniosie. Zaś średnica rur kolektora wydechowego powinna być taka, aby powierzchnia przekroju pojedynczej rury, była identyczna z powierzchnią ssącej szczeliny zaworowej, przy maksymalnym otwarciu zaworu ssącego. Następna sprawa, to długość rur ssacych. W przypadku gaźników, na odcinku głowica-gaźnik, powinny być one możliwie krótkie, aby silnik dobrze reagował na gaz i nie dławił się przy gwałtownym otwieraniu przepustnic. Rury ssące można przedłużać montując je na wlotach do gażników. Rury powinny mieć odpowiednio wyprofilowany wlot ( lejki ). Przedłużanie rur ssących przez montowanie ich na wlotach gaźników jest co prawda jedynym właściwym sposobem, jednak wymusza zmiany regulacji gaźników ( dotyczy to gaźników, w których odpowietrzenie komór pływakowych ma połączenie z rurami ssącymi ). Rury przed gaźnikiem również działają dynamicznie co powoduje, że przy określonym przepływie powietrza w rurach, w komorach pływakowych powstaje nadciśnienie, które wypycha paliwo do kanałów rurek emulsyjnych, wzbogacając niepotrzebnie mieszankę oraz hamuje napływ paliwa do gaźników przez zaworki iglicowe. W skrajnym przypadku, jeżeli pompa paliwa tłoczy z niewielkim ciśnieniem, nadciśnienie to całkowicie blokuje napływania paliwa do komory pływakowej, działając na podobieństwo ogranicznika obrotów. Dlatego bardzo ważne jest właściwe odpowietrzenie komór pływakowych oraz ciśnienie tłoczenia paliwa nie mniejsze niż 0,4 bar, a także stosowne do długości rur ssących przed gaźnikami, zwiększanie średnic dysz hamowania powietrznego. Dysze te, właściwie dobrane, hamują wzbogacanie mieszanki wywoływane przez nadciśnienie w komorach pływakowych. Jeżeli wałek rozrządu w Twoim silniku uniemożliwia wykorzystanie działań falowych, to opisane wyżej problemy Ciebie nie dotyczą. Rury ssące nie muszą być przedłużane przed gaźnikami, wystarczy właściwa pojemność całego układu ssącego. Gaźniki i ich regulacje, to wyższa szkoła jazdy i temat na oddzielne opowiadanie. Tak czy inaczej ich właściwa regulacja ma bardzo duże znaczenie nie tylko na zużycie paliwa, ale przede wszystkim na charakterystykę i osiągi silnika. Pojemność układu ssącego jest nie mniej ważna niż pojemność układu wydechowego. Dlatego, jeżeli zależy Ci na elastyczności i wysokim momencie, cztery gaźniki powinny mieć wspólną pojemnościową puszkę zbiorczą o wyliczonej pojemności, w której może być oprawiony filtr powietrza. Ponieważ nic nie wiem o wałku rozrzadu w Twoim silniku, nie wiem czy układy ssacy i wydechowy, będą miały możliwość działać falowo. Jeżeli jest i nadal będzie to seryjny wałek rozrządu, to najprawdopodobniej układy te będą działać wyłącznie dynamicznie. A w takim przypadku, długość rur wydechowych ma o tyle małe znaczenie, że nie muszą być one równej długości. Ważne wtedy wymiary, to jedynie średnice rur, pojemność całego układu oraz średnica zdławienia na wylocie. . |
|
|
![]()
Post
#13
|
|
![]() User Dołączył: Mon, 05 December 2005 Skąd: Warszawa ![]() |
Dzieki za szybka i rozbudowana wypowiedz
Silnik jest to 1.8 8v JH 95HP, pelna seria (poza filtrem oleju od 20v turbo ) Walek rozrzadu takze jest seryjny, wydech seryjny 4-2-1, kat + koncowy. Chyba ze niemcy cos w silniku grzebali... Wystepuje jednak pewne zjawisko, ktorego nie jestem w stanie wyjasnic, moze Tobie ono cos powie: na rozgrzanym silniku, na benzynie spaliny wydobywaja sie z wydechu z predkoscia X. Gdy przelaczymy uklad zasilania na podtlenek lpg predkosc spalin wzrasta do ~3X, mimo, ze obroty pozostaja caly czas na 1tys obr/min. W innych samochodach, z takim samym silnikiem, nie ma takiego efektu. Stad tez podejrzenie, ze cos moglo byc modyfikowane... jakies sugestie? Strace dobry dol... czyli bedzie zysk na wysokich obrtotach, jednak bez kilku 'drobnych' korekt silnik ten nie wytrzyma 9-10 tys obr/min. Silnik zostanie przerobiony lub wymieniony na 16v, jednak to sa plany odleglejsze. Plan gdzie i jak upchac 4 oddzielne wydechy mam (przy progu jest dostatecznie duzo miejsca dzieki fabrycznemu zaglebieniu w podlodze) - waga wydechu nie wzrosnie znacznie lub utrzyma sie na podobnym poziomie gdyz wydechy beda znacznie krotsze. moje autko nie jest dupowozem, jak kazde inne. jednak jego przeznaczeniem nie jest codzienna jazda w korkach do pracy tylko 1/4, rajdy, kjs i inne 'wyglupy'. jedynym ograniczeniem jest to, zeby halas w razie potrzeby mozna bylo zredukowac do przepisowego maximum. zamiast standardowego dolotu chce zamontowac trabki - w tym wypadku pojemnosc ukladu dolotowego wynosci praktycznie 0... a jezeli uklad dolotowy i wydechowy powinne byc rowne to znaczy ze moj wydech powinienem tez extremalnie skrocic - zgadza sie? (jak rozumiem projekt dobry, ale dla silnika np 16v, ktore lubia sie wysoko krecic) co do regulacji to mam ludzi, ktorzy skladali juz silniki na takich badz podobnych gaznikach - jezeli ktos jest w potrzebie to moge podac namiary. -------------------- wind.go.to - moja stronka
|
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() Administrator Dołączył: Mon, 07 February 2005 Skąd: Nicaragua! Agua for my bunghole! ![]() |
CYTAT("wind":1z6qu03m) Strace dobry dol... czyli bedzie zysk na wysokich obrtotach, jednak bez kilku 'drobnych' korekt silnik ten nie wytrzyma 9-10 tys obr/min. Silnik zostanie przerobiony lub wymieniony na 16v, jednak to sa plany odleglejsze.
Taaa... Rozumiem, że masz w garażu skrzynię przygotowaną pod nową charakterystykę silnika? r. -------------------- e-trzy-sześć-przez-pięć
en-a-sześć |
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() User Dołączył: Mon, 05 December 2005 Skąd: Warszawa ![]() |
napisalem przy ok jakich obrotach taka modyfikacja bedzie miala rzeczywisty sens, a nie ze chce taka modyfikacje przeprowdzic. Z obecna skrzynia nie chce sie rozstawac - jest dokladnie taka jak byc powinna
pozdr -------------------- wind.go.to - moja stronka
|
|
|
gość_natenczas_* |
![]()
Post
#16
|
![]() |
CYTAT("wind":a7cmzlk6) Dzieki za szybka i rozbudowana wypowiedz :D
Silnik jest to 1.8 8v JH 95HP, pelna seria (poza filtrem oleju od 20v turbo ;)) Walek rozrzadu takze jest seryjny, wydech seryjny 4-2-1, kat + koncowy. Chyba ze niemcy cos w silniku grzebali... Wystepuje jednak pewne zjawisko, ktorego nie jestem w stanie wyjasnic, moze Tobie ono cos powie: na rozgrzanym silniku, na benzynie spaliny wydobywaja sie z wydechu z predkoscia X. Gdy przelaczymy uklad zasilania na podtlenek lpg predkosc spalin wzrasta do ~3X, mimo, ze obroty pozostaja caly czas na 1tys obr/min. W innych samochodach, z takim samym silnikiem, nie ma takiego efektu. Stad tez podejrzenie, ze cos moglo byc modyfikowane... jakies sugestie? Strace dobry dol... czyli bedzie zysk na wysokich obrtotach, jednak bez kilku 'drobnych' korekt silnik ten nie wytrzyma 9-10 tys obr/min. Silnik zostanie przerobiony lub wymieniony na 16v, jednak to sa plany odleglejsze. Plan gdzie i jak upchac 4 oddzielne wydechy mam (przy progu jest dostatecznie duzo miejsca dzieki fabrycznemu zaglebieniu w podlodze) - waga wydechu nie wzrosnie znacznie lub utrzyma sie na podobnym poziomie gdyz wydechy beda znacznie krotsze. moje autko nie jest dupowozem, jak kazde inne. jednak jego przeznaczeniem nie jest codzienna jazda w korkach do pracy tylko 1/4, rajdy, kjs i inne 'wyglupy'. jedynym ograniczeniem jest to, zeby halas w razie potrzeby mozna bylo zredukowac do przepisowego maximum. zamiast standardowego dolotu chce zamontowac trabki - w tym wypadku pojemnosc ukladu dolotowego wynosci praktycznie 0... a jezeli uklad dolotowy i wydechowy powinne byc rowne to znaczy ze moj wydech powinienem tez extremalnie skrocic - zgadza sie? (jak rozumiem projekt dobry, ale dla silnika np 16v, ktore lubia sie wysoko krecic) co do regulacji to mam ludzi, ktorzy skladali juz silniki na takich badz podobnych gaznikach - jezeli ktos jest w potrzebie to moge podac namiary. Mam jeszcze kilka pytań: 1. Czy dobrze napisałeś, że przełączasz układ z benzyny na podtlenek lpg? czy aby nie z benzyny na gaz lpg? 2. Po czym poznajesz, że spaliny wylatują z 3x większą prędkością? 3. Jaka jest charakterystyka silnika, przyjakich obrotach maksymalny moment, a przy jakich moc? W kwestii wydechu, zdecydownie polecam układ 4-1 zamiast 4*1 Pojemność ukladu ssącego nie może wynosić 0 ponieważ liczy się również pojemność rur ssących od zaworów ssących. Pojemność ukladu ssącego nie musi i nie powinna być równa pojemności ukladu wydechowego. Układ wydechowy oblicza sie dla średniej prękości gazów 510 m/sek, a układ ssący dla 340 m/sek. . |
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() User Dołączył: Mon, 05 December 2005 Skąd: Warszawa ![]() |
1. tak, gaz lpg - podtlenek lpg jest to zartobliwa nazwa dla lpg
2. gdy silnik pracuje na benzynie mozesz przylozyc reke do wydechu, natomaist gdy pracuje na lpg dlon jest odrzucana i trzeba uzyc troche sily by ja utrzymac blisko koncowki 3. tego silnika nie schamowywalem jeszcze. zakladam ze standardowo max moc jest ok 5600 4>2>1 (tzw baran) jest podobno najlepszy (kolektor rurowy).. czemu zatem 4>1? czy ta 1 ma miec srednice rowna sumie 4 wchodzacych? -------------------- wind.go.to - moja stronka
|
|
|
![]()
Post
#18
|
|
![]() Uno Racing Dołączył: Fri, 19 September 2003 Skąd: Opole ![]() |
Ad.2. Opóźnij sobie zapłon na benzynie, to zobaczysz że też zacznie bardzo dmuchać z wydechu...
Ad.4. Nie, jak już coś to taką średnicę żeby pole powierzchni było równe sumie pól pojedyńczych rur, ale to też tak chyba nie jest... Średnice dobiera się raczej empirycznie, a pozatym tak by przy konkretnej długośći (wymuszonej konstrukcją samochodu) uzyskać określoną pojemność... Ale najlepiej niech się jakiś spec wypowie -------------------- Be smart, drive safe, stay legal.
|
|
|
![]()
Post
#19
|
|
![]() User Dołączył: Mon, 05 December 2005 Skąd: Warszawa ![]() |
ad2. wtedy to bedzie szedl ogien szedl z rury pozatym zaplon ustawia sie dla gazu i benzyny za jednym zamachem...
-------------------- wind.go.to - moja stronka
|
|
|
gość_natenczas_* |
![]()
Post
#20
|
![]() |
CYTAT("wind":2k1y1ehg) 1. tak, gaz lpg - podtlenek lpg jest to zartobliwa nazwa dla lpg
2. gdy silnik pracuje na benzynie mozesz przylozyc reke do wydechu, natomaist gdy pracuje na lpg dlon jest odrzucana i trzeba uzyc troche sily by ja utrzymac blisko koncowki 3. tego silnika nie schamowywalem jeszcze. zakladam ze standardowo max moc jest ok 5600 4>2>1 (tzw baran) jest podobno najlepszy (kolektor rurowy).. czemu zatem 4>1? czy ta 1 ma miec srednice rowna sumie 4 wchodzacych? Ponieważ gaz lpg ma wyższą liczbę oktanową niż benzyna, niejako z definicji wymaga bardziej wyprzedzonego zapłonu. Najprawdopodobniej włączenie zasilania gazowego, powoduje jednocześnie przyspieszenie zapłonu w silniku Twojego samochodu, co podnosi nieco obroty i sprawia wrażenie większej intensywności wydobywających się z rury wydechowej spalin. Oczywiście są to jedynie moje przypuszczenia. Optymalna konstrukcja kolektora wydechowego zależy głównie od czasów rozrządu. Moim zdaniem, zdecydowanie lepszy rozwiązaniem będzie w Twoim przypadku kolektor 4-1 niż montowanie czterech oddzielnych układów wydechowych. Jeżeli więc zdecydowałbyś się na takie rozwiązanie, to w zupełności wystarczy, aby rura zbiorcza miała średnicę pierwiastek z dwóch razy większą od średnicy pojedynczej rury jednego cylindra. . |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Tuesday, 01 July 2025 - 09:50 |