Shoutbox 0 nowych PW 


2 Stron V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> Jednomas a dwumas
Wojtek
post Fri, 15 Apr 2011 - 08:07
Post #1


Forum Homee
Dołączył: Wed, 25 January 2006
Skąd: Krosno





Witam jakie sa roznice miedzy kolem jedno a dwo masowym ? jakie korzysci mozna osiagnac zmieniajac dwumas na jednomas bo nie raz widzialem ze ktos tak robi.


--------------------
EVO X 590/740
Cooper S R56
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Fri, 15 Apr 2011 - 08:07
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
dobrus
post Fri, 15 Apr 2011 - 08:48
Post #2


Forum Homee
Dołączył: Sun, 20 July 2008





jednomas jest niesmiertelny, a dwumas zwlaszcza przy ostrym palowaniu szybko pada i zaczynaja sie wibracje, bujanie budy na biegu jalowym, czesto tez stuka. I jest drogi w zakupie,zwlaszcza do nowych aut.. Jednomas zapewne jest rowniez lżejszym kołem. A roznica jest taka, ze jednomas to zwykle jednolite koło, a dwumas to wlasciwie 2 kola polaczone ze soba tlumikiem drgan skretnych. (cos ala te sprezynki w tarczy sprzeglowej w przypadku sprzegla jednomasowego) wink.gif Dwumasa mozna tez zaspawać na stale jesli auto ma byc np tylko do driftu.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kubeq_Sq
post Fri, 15 Apr 2011 - 09:22
Post #3


Forum Killer
Dołączył: Thu, 05 November 2009
Skąd: Schwarzwald/ Skarzysko Kamienna








tak jak widac w dwumasie tez sa sprezyny, ktore bardzo czesto przy palowaniu pekaja i potem kolo jest niewzwazone, bo ukladaja sie jednym miejscu dajac wieksza mase w tym miejscu.

Kola dwumasowe sa dobre do spokojniej jazdy i delikatnych, powolnych zmian biegow. tlumia drgania spowodowane nierownomiernym przylgnieciem tarczy sprzeglowej do docisku i dwumasu. niestety przy "strzelaniu ze sprzegla" dwumas sie szybko zuzywa jak pisal kolega powyzej.

Osobiscie jestem na etapie przejkladki z automatu na manual i mam taki dwumas na wierzchu. konstrukcja dwumasow jest rozna, bo moj jest masywny, lozysko, po ktorym przesuwaja sie obie czesci wzgledem siebie jest duze, przez co duzo potrafi wztrzymac. Znajomemu w dieselku (japoncu) silnikiem zaczelo rzucac, rozebral i okazalo sie, ze jego dwumas to badziew. troche blachy pofalowanej, zespolonej laserem. wszystko lekkie i badziewne, a lozysko ma srednice 36/45mm i po prostu skonczylo zycie.

Gdybym mial kaske, to zainwestowalbym bez wahania na sztywne kolo (ale wtedy sprezyny musza bzc w tarczy sprzeglowej) bo jednak wydaje mi sie, ze jest konstrukcja bardziej wytrzymala, pozwalajaca robic szybkie, agresywne zmiany biegow, tolerujaca o wiele wiecej niz dwumas, a jeszcze te nowe dwumasy sa tragiczne....


--------------------
300ce 24v dogleg + 3.27 ASD, MEGAsquirted -->> TERESKA :)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wojtek
post Fri, 15 Apr 2011 - 10:00
Post #4


Forum Homee
Dołączył: Wed, 25 January 2006
Skąd: Krosno





Dzieki panowie konkretna odpowiedz !


--------------------
EVO X 590/740
Cooper S R56
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Just
post Fri, 15 Apr 2011 - 10:19
Post #5


Forum Homee
Dołączył: Sun, 27 August 2006
Skąd: zza węgła





Tez sie zastanawialem nad jednomasa przy okazji zmiany sprzegla na Clutchmastera.
Szwaby od RSow twierdza jednak, bez dwumasy cale wibracje od silnika ida na skrzynie co oprocz nieprzyjemnych efektow w budzie bardzo skraca jej zycie, "zżera ząbki" mowiac po chlopsku.
A ze skrzynia kosztuje tyle co 8 dwumasow... to na razie wole ryzykowac wymiane dwumasy niz kupowac trzecia skrzynie.
Akurat w RSach kolo dwumasowe jest solidne, ja mam chyba jeszcze oryginalne, prawie 200k przebiegu w tym czesc na spieku i na razie daje rade. Wydaje mi sie, ze optymalny wybor zalezy od konkretnego auta.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kubeq_Sq
post Fri, 15 Apr 2011 - 11:53
Post #6


Forum Killer
Dołączył: Thu, 05 November 2009
Skąd: Schwarzwald/ Skarzysko Kamienna





Just, a tej RS to masz benzin motor?? bo wlasnie o to chodzi, ze cdiki maja kola delikatne... a benzyniaki maja solidniejsze. dlatego moj znajomek powiedzial, ze wiecej diesel nie stanie u niego w garazu, bo nie zwyczajny jest, zeby nie dosc nie moc ruszyc szybciej (bo kolo sie rozsypuje) to jeszcze zeby je wymienic musiec rozebrac pol auta (nissan). cena nowego w granicach 3.5k pln za luka, nissan 5k pln. nie wiem jak w RS,ale u niego chyba taniej byloby kupic uzywana skrzynie biegow tongue.gif niestety uzywane dwumasy od tych diesli w wiekszosci przypadkow sa juz na tyle zuzyte, ze nie nadaja sie do zakladania na silnik przy takiej ilosci pracy, ktora trzeba wlozyc w rozlozenie auta :/

a Ty w e30 nie masz sztywnego kola?? bo znajomy mi mowil, ze sa sztywne w bmw, dzieki czemu mozna wlasnie tak szybko i precyzyjnie zmieniac biegi, strzelac ze sprzegla itd... natomiast w mesku bedziesz mial tzw "zabkowanie" auta po szybkim puszczeniu przez ten cholerny dwumas, ktory bedzie probowal wytlumic ten strzal...



--------------------
300ce 24v dogleg + 3.27 ASD, MEGAsquirted -->> TERESKA :)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Grzesi(E30)k
post Fri, 15 Apr 2011 - 12:48
Post #7


Forum Killer
Dołączył: Tue, 13 January 2009
Skąd: Białystok





Stare BMW mają jednomas ale gdzieś tak powiedzmy z masowym wejściem jednostek DOHC zaczeli wkładać dwumasy.

Aczkolwiek taki dwumas z BMW potrafi swoje znieść tylko że waży tyle co wagon węgla (np. seria w M50 to dobre 13kg gdzie jednomasy są w wagach 6.3-8.5kg i składasz je jak klocki lego)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
dobrus
post Fri, 15 Apr 2011 - 13:39
Post #8


Forum Homee
Dołączył: Sun, 20 July 2008





w bmw ostatnie jednomasy byly pod koniec lat 80...w przypadku e34/32/24. nie wiem jak z innymi modelami. A czy duzo znoszą hmm to zalezy jak sie jezdzi, mi w 540 manual nowy dwumas poddal sie po pol roku. z kolei kiedyś przerabialismy 2.8 m52 na jednomas (z m20) i faktycznie skrzynia żyła krótko.. nie wiem czy to ma cos wspolnego, ale pamietam ze w ciagu miesiaca poszly 2 skrzynie.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
artix
post Fri, 15 Apr 2011 - 14:40
Post #9


Moderator
Dołączył: Sun, 16 March 2003
Skąd: Sweden





Jednemu koledze zjadlo 3 razy panewki na wale po zabawie z lekkim kolem w S50 smile.gif

Znam wiele M50 na dwumasie z turbo i smigaja bez problemu.


--------------------
E36 coupe M50b28 T by Artix
Audi A4 B8 TDI Avant by KingSoft
Go to the top of the page
 
+Quote Post
GMS.
post Fri, 15 Apr 2011 - 15:03
Post #10


Forum Killer
Dołączył: Mon, 11 August 2008
Skąd: Polska





tak to właśnie jest nie które auta nie lubią jednomasu rozpada się skrzynia lub właśnie panewki kończą ,
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Just
post Fri, 15 Apr 2011 - 16:43
Post #11


Forum Homee
Dołączył: Sun, 27 August 2006
Skąd: zza węgła





To przy okazji pytanie, idzie jakos wzmocnic dwumas przy okazji regeneracji zeby sprezynki sie tak szybko nie rwaly ? Mozna zrobic jakis mniej tlumiaca ale bardziej "ostrostartoodporna" werje ?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kompot
post Fri, 15 Apr 2011 - 16:44
Post #12


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 17 February 2005





OT
Nie chcę się przypier****ć, ale czy możemy zamiast tworu "jednomas" używać poprawnego wyrażenia-sztywne koło zamachowe? Bez sensu, żeby w krew wchodził taki merytoryczny pasztet.

Jednomasowe koło zamachowe to kalka językowa, twierdzę, że to błąd. Jak mówiłem, nie będę się przypier****ł smile.gif
/OT


--------------------
2024 F-Pace D300
2011 E90 330d
2000 W210 E55
BTG 9:49 (IS200)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Just
post Fri, 15 Apr 2011 - 16:51
Post #13


Forum Homee
Dołączył: Sun, 27 August 2006
Skąd: zza węgła





Mi sie podoba, jest "Einmassenschwungrad", jest "single mass flywheel" to czemu nie jednomasowe kolo zamachowe ?
EDIT: Tym bardziej, ze kolo dwumasowe nie nazywamy "elastycznym", po cholere wiec ta "sztywnosc" ?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Grzesi(E30)k
post Fri, 15 Apr 2011 - 18:23
Post #14


Forum Killer
Dołączył: Tue, 13 January 2009
Skąd: Białystok





CYTAT(artix @ Fri, 15 Apr 2011 - 14:40) *
Jednemu koledze zjadlo 3 razy panewki na wale po zabawie z lekkim kolem w S50 smile.gif


Jakieś akcesoryjne koło czy może toczone? Może zabrakło wyważenia etc.

Ja sporo przelatałem na zarzniętym silniku z jedno masem. Skrzynia jak w była w kiepskim stanie tak i jest, a panewki nie wykazywały żadnego śladu zużycia nie wspomnę o herezjach typu crank walk itp.



Skoro w M20 jednomas się sprawdzał to i w M50 nie zaszkodzi zdjęcie wagi z koła.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
dobro&zło
post Fri, 22 Apr 2011 - 14:42
Post #15


Rookie
Dołączył: Sun, 06 November 2005
Skąd: Wrocław





Do dwumasu można stosować tarczę sprzęgła sztywną bez zprężyn, czyli lżejszą. Tarcza sprzęgła jest swego rodzaju kołem zamachowym dla skrzyni biegów i jej mniejsza masa pozwala szybciej przekładać biegi i mniej zużywać synchronizatory. Zależy mieć to na uwadze zakładając koło jednomasowe i tarczę z amortyzacją.


--------------------
Audi S6 4,2 AEC
BMW E34 m30b35
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kubeq_Sq
post Fri, 22 Apr 2011 - 18:15
Post #16


Forum Killer
Dołączył: Thu, 05 November 2009
Skąd: Schwarzwald/ Skarzysko Kamienna





dobro&zlo to jestes chyba jedynym, ktory wlasnie takie cos mowi, bo wiekszosc uzytkownikow dwumasow narzeka na to, ze nie da sie szybko zmieniac biegow... ja sam mam automat w trakcie przekladki, jak skoncze to wypowiem swoja opinie.

a co powiesz na temat masy samego dwumasu?? czy wplywa on na szybkosc zmiany biegow?? czy to, ze kolega jezdzacy wczesniej bmw po przesiadce na mercedesa narzeka na szybkosc zmiany biegow jest spowodowana roznicami w masie dwumasu? czy moze kontrukcji skrzyni? albo jej zuzyciu? byloby milo jakbyscie odpowiedzieli na to pytanko, bo w sumie mam teraz dwa dwumasy, bo jeden od vki (lzejszy o ok 7kg) od seryjnego i w sumie oba podejda.... nie wiem natomiast ktory zakladac :/ seryjny wyglada na solidniejszy. wrzuce moze foto wieczorkiem, to doradzicie Panowie.


--------------------
300ce 24v dogleg + 3.27 ASD, MEGAsquirted -->> TERESKA :)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kajman
post Fri, 22 Apr 2011 - 22:41
Post #17


I live here !
Dołączył: Mon, 04 November 2002
Skąd: Bydgoszcz





Kolega który robił dużo mocnych bmw jednoznacznie mówi,że zmiana z dwumasu na koło powoduje szybsze zużywanie skrzyni, łączników napędu itd. A zaspawanie dwumasu dobrze, by nie bił, to też trzeba umieć.


--------------------
Evo IX 545KM/689,W215 63AMG,Delta HPE HF Evo500,W245 Sport,W166 D6S, 635csi,Ritmo 130TC Abarth
Go to the top of the page
 
+Quote Post
dobro&zło
post Fri, 22 Apr 2011 - 23:35
Post #18


Rookie
Dołączył: Sun, 06 November 2005
Skąd: Wrocław





CYTAT(kubeq_Sq @ Fri, 22 Apr 2011 - 18:15) *
dobro&zlo to jestes chyba jedynym, ktory wlasnie takie cos mowi, bo wiekszosc uzytkownikow dwumasow narzeka na to, ze nie da sie szybko zmieniac biegow... ja sam mam automat w trakcie przekladki, jak skoncze to wypowiem swoja opinie.

a co powiesz na temat masy samego dwumasu?? czy wplywa on na szybkosc zmiany biegow?? czy to, ze kolega jezdzacy wczesniej bmw po przesiadce na mercedesa narzeka na szybkosc zmiany biegow jest spowodowana roznicami w masie dwumasu? czy moze kontrukcji skrzyni? albo jej zuzyciu? byloby milo jakbyscie odpowiedzieli na to pytanko, bo w sumie mam teraz dwa dwumasy, bo jeden od vki (lzejszy o ok 7kg) od seryjnego i w sumie oba podejda.... nie wiem natomiast ktory zakladac :/ seryjny wyglada na solidniejszy. wrzuce moze foto wieczorkiem, to doradzicie Panowie.

Po wciśnięciu sprzęgła koło zamachowe nie jest połączone ze skrzynią biegów więc jak może wpływać na szybkość zmiany biegów. Ono jest połączone na stałe z wałem korbowym i może wpływać na szybkość wkręcania się silnika. Natomiast tarcza sprzęgła jest na stałe osadzona na wałku skrzyni i jej większa wirująca masa utrudnia synchronizatorom wyhamowanie wałka przez co biegi przepina się wolniej. wink.gif
Można założyć sztywną tarczę i sztywne koło ale trzeba mieć świadomość konsekwencji.


--------------------
Audi S6 4,2 AEC
BMW E34 m30b35
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kubeq_Sq
post Sat, 23 Apr 2011 - 17:46
Post #19


Forum Killer
Dołączył: Thu, 05 November 2009
Skąd: Schwarzwald/ Skarzysko Kamienna





cytuje mojego kolege: 'jak to nie wpływa na zmianę biegów ? Przecież jak puszczasz sprzęgło to tarcza jest przyciskana przez docisk do koła zamachowego i usiłuje "wyhamować" prędkość obrotową silnika do prędkości z jaką się obraca główny wałek skrzyni . Jak koło jest ciężkie to ma dużą bezwładność a co za tym idzie ciężej je wyhamować i to jest właśnie to szarpnięcie w momencie puszczenia sprzęgła.mogę się założyć że po odelżeniu koła zamachowego o 8kg (z 17,5kg do ok 10kg) znacząco wzrośnie kultura szybszej zmiany biegów.tak samo ciężej się rusza bez gazu z miejsca,bo silnik nie tylko musi rozpędzić koła ale również to chujowo ciężkie koło zamachowe,a z resztą.zrozumiesz co mówię dopiero jak skrzywdzisz swój samochód montując stockowe koło zamachowe.szybciutko zaczniesz myśleć co zrobić żeby było lepiej.A jakie są konsekwencję zamontowania napędu na sztywno tzn sztywne koło i tarcza bez sprężyn ? w motocyklu nie ma żadnej amortyzacji na układzie napędowym i funkcjonuje.to już wolę wydać 1000zł na modernizację tego koło zamachowego tzn kupić koło od vito, odelżyć , wyważyć , kupić tarczę 240mm ze sprężynami i docisk od vito i jeździć jak normalnym samochodem a nie jak kamazem


--------------------
300ce 24v dogleg + 3.27 ASD, MEGAsquirted -->> TERESKA :)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kajman
post Sun, 24 Apr 2011 - 06:54
Post #20


I live here !
Dołączył: Mon, 04 November 2002
Skąd: Bydgoszcz





Moto jest troszkę lżejsze od auta, więc i pewne rzeczy są inne, nie bez powodu porsche nie ma 1100cm pojemności wink.gif


--------------------
Evo IX 545KM/689,W215 63AMG,Delta HPE HF Evo500,W245 Sport,W166 D6S, 635csi,Ritmo 130TC Abarth
Go to the top of the page
 
+Quote Post

2 Stron V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Saturday, 28 June 2025 - 07:24