Fiat Punto 1.85 16V Turbo, powered by ITAL Performance |
Fiat Punto 1.85 16V Turbo, powered by ITAL Performance |
Mon, 04 Jun 2012 - 00:23
Post
#1
|
|
Forum Killer Dołączył: Wed, 18 January 2006 Skąd: Toruń |
Przedstawiam auto, które od dłuższego czasu stoi u nas w warsztacie. W ciągu tego czasu wiele razy zmieniała się koncepcja co do przeznaczenia i setupu samochodu, stąd tyle zmian i nagłych zwrotów akcji w historii tego auta. Najpierw było to zwykłe Punto z zeswapowanym silnkiem 1.6 obłożonym osprzętem Punto GT. Samochód w tym setupie miał być wyremontowany i pozostawiony jako 1.6 8v Turbo. Z czasem padł pomysł na zbudowanie silnika 1.6 16V w większą turbiną pochodzącą z Nissana Skyline'a (zadanie zostało prawie zrealizowane co przedstawiają poniższe zdjęcia). Jednak po dłuższych przemyśleniach i ustaleniach z właścicielem została podjęta decyzja o budowie zakutej, hybrydowej 16ki opartej na bloku 87mm z wałem ze Stilo 16V (tzw. 1.9 16V). Projekt dość unikalny nie tylko ze względu na nietypowy silnik, który dodatkowo został zakuty. Samochód otrzymał skrzynię biegów C530 z fabryczną szperą Torsen Q2 na opracowanym przez nas adapterze. Wszystkie łapy, poduszki i reszta osprzętu jest praktycznie w 100% wykonana przez nas pod to właśnie auto. Silnik jest zawieszony na customowych łapach z twardymi poliuretanowymi wkładkami. To samo tyczy się całego mechanizmu wybierania biegów podniesionego wysoko tak aby lewarek był jak najbliżej kierownicy. W układzie napędowym zastosowaliśmy najmocniejsze przeguby z grupy Fiata. W chłodzeniu praktycznie wszystko jest podporządkowane maksymalnej wydajności stąd też całość została opracowana od nowa. Nie przynudzając zapraszam do zapoznania się z finalnym setupem samochodu, który znajduje się poniżej. Przeznaczenie auta to różnej maści track day'e, pojeżdżawki i uliczne ściganki .
Fiat Punto 1.85 16V Turbo SILNIK: - swap silnika na 1.6 16V (1581ccm) z Fiata Bravo - wał korbowy Fiat Stilo (78,4mm stroke) - silnik po kapitalnym remoncie - blok planowany, osiowany, honowany pod nadwymiarowe tłoki - nowe panewki główne i korbowodowe - kute tłoki nadwymiarowe ze zmniejszonym compression height CPS (CR 8,5 : 1) - kute korbowody ZRP skręcone śrubami ARP 2000 - głowica po kompleksowej obróbce (gniazda, zawory, prowadnice, uszczelniacze, szczelność/planowanie, porting, osiowanie łożyskowania wałków - uszczelka pod głowicę custom MLS - olej Valvoline VR1 - łapy/poduszki silnika custom by ITAL Performance - pojemność skokowa silnika po modyfikacjach 1863ccm UKŁAD DOLOTOWY: - orurowanie malowane proszkowo na czarno - turbo -> IC 2,5" - IC -> przepustnica 2,5" - big FMIC custom - łączniki silikonowe Samco - BOV Greddy Type-RZ - filtr powietrza ITG - kolektor ssący custom by ITAL Performance - przepustnica 60mm Fiat Coupe Turbo UKŁAD WYDECHOWY: - kolektor wydechowy twin-scroll custom by ITAL Performance - turbo Mitsubishi TD05HR z Evo 8 - od początku do końca 3" - jeden duży tłumik przelotowy 3" w miejscu oryginalnego zbiornika paliwa - termopara EGT UKŁAD PALIWOWY: - pompa paliwa Bosch "044" - wtryskiwacze Siemens DEKA 630cc - regulator ciśnienia paliwa Tomei - od zbiornika do komory nowe, aluminiowe przewody paliwowe - instalacja paliwowa w 100% oparta o złączki/węże Goodridge - sportowy, aluminiowy zbiornik paliwa w bagażniku o pojemności 23 litrów UKŁAD CHŁODZENIA: - chłodnica wody custom by ITAL Performance - chłodnica oleju silnikowego Mocal - chłodnica wspomagania Mocal - wentylator Spal o wydajności ponad 2200 m3/h - podstawka pod filtr oleju z termostatem Fiat Punto GT - przewody chłodzenia z polerowanej stali nierdzewnej / łączniki silikonowe Samco - termostat custom by ITAL Performance UKŁAD NAPĘDOWY: - skrzynia C530 custom by ITAL Performance - przełożenie główne 3,56 : 1 Fiat Stilo Abarth - szpera Torsen Q2 - lewarek zmiany biegów z shortshifterem custom by ITAL Performance - flansza łącząca silnik ze skrzynią custom by ITAL Performance - sprzęgło ciągnięte 235mm Fiat Coupe 20V Turbo - wysprzęglik Alfa Romeo 156 2.4 JTD - pompa sprzęgła custom by ITAL Performance - odchudzone i wyważone koło zamachowe Fiat Coupe 20V Turbo - dystans koła zamachowego custom by ITAL Performance - przewód sprzęgła w oplocie custom Goodridge - olej Valvoline - półosie wg naszego projektu na dużych przegubach wewnętrznych 108mm / zewnętrznych 90mm by Motomax Toruń - podpora półosi prawej custom by ITAL Performance ELEKTRONIKA: - zegary (obrotomierz/prędkościomierz) Alfa Romeo 156 - standalone VEMS - LCD pokazujący bieżące parametry pracy silnika - wiązka silnikowa / nadwoziowa custom by ITAL Performance - dodatkowe wskaźniki ciśnienie oleju, temperatura oleju, boost HAMULCE: - tarcze hamulcowe przód 305 x 28mm Fiat Coupe Turbo - zaciski przód 4-tłoczkowe Brembo Alfa Romeo 166 - adaptery pod zaciski custom by ITAL Performance - zaciski tył Fiat Punto GT - tarcze hamulcowe tył 240mm - przewody hamulcowe Goodridge - klocki hamulcowe przód i tył OMP Road & Sport - hydrauliczny hamulec ręczny - korektor hamulcowy z pokrętłem w kabinie - serwo Alfa Romeo 156 V6 - pompa hamulcowa Fiat Bravo - przewody hamulcowe metalowe 100% nowe - płyn hamulcowy Motul RBF660 ZAWIESZENIE: - sanki przednie custom by ITAL Performance - sprężyny MTS -40mm - amortyzatory Bilstein B6 na "grubej ladze" - żółte poliuretany Strongflex w przednich wahaczach i drążku stabilizatora - aluminiowe tuleje tylnej belki custom by ITAL Performance KOŁA: - felgi OZ Racing 16x7" - opony Federal 595 RS-R 205/45 R16 - dystanse przód 10mm - dystanse tył 5mm NADWOZIE / WNĘTRZE: - nadwozie obspawane w newralgicznych punktach - rollbar by Ireco / ITAL Performance - fotele kubełkowe Bimarco / Mirco - pasy OMP 3" - kierownica OMP Corsica 350mm - szyba tylna i boczne zastąpione poliwęglanem - deska rozdzielcza poflockowana na czarno - duża gaśnica 2kg zamontowana pod nogami pasażera - panel z wyłącznikami (LC, Flatshift, itp.) - lekki akumulator Odyssey zamontowany w bagażniku - oklejenie folią w barwy sponsorskie Samochód to czarne, 3-drzwiowe Punto mk1 po swapie na silnik 1.4 Turbo. Rozbierając auto znaleźliśmy dużo róznych "kwiatków" i pozostałości po poprzednich tuningach. Skalę dramatu widać na poniższych zdjęciach. Zbudowaliśmy silnik 1.6 16V turbo, który przedstawiają poniższe zdjęcia. Ze względu na wiele zmian w czasie trwania projektu motor nie miał okazji być sprawdzony w boju. Część tego silnika została wykorzystana do budowy motoru 1.85, reszta została rozsprzedana. Zaczęliśmy powoli ogarniać cały ten bajzel. Na pierwszy ogień poszło ogarnięcia zawieszenia i reszty elementów podwozia. Powoli zaczynały przyjeżdzać różnej maści zamówione graty (i przyjeżdzają do dziś ). Przyjechała m.in. taka oto ładna zamszowa kierownica OMP Corsica. Motoru będzie pilnować turbotimer HKSa. W czasie prac nad autem remontowaliśmy obok drugą halę, dzięki której nasz warsztat sporo się powiększył. W końcu nastał czas żeby przeprowadzić samochód do nowego pomieszczenia. Plac został pogłebiony prawie pół metra, więc do tej operacji niezbędna była laweta i holownik Kornatowóz zamieszkał w nowym pomieszczeniu obok byłego Seicento Turbo kolegi sebeca. Właściciel ogarnął sobie amortyzatory Bilstein i sprężyny MTS. Po dłuższej bitwie udało się odkręcić starą belkę z nadwozia. Wyglądała jak wyjęta z dna Bałtyku. Strasznie pordzewiała i totalnie zużyta. Auto odwieźliśmy do blacharza w celu połatania podłogi i progów. Ze względu na to, że samochód będzie przeznaczony głównie do ścigania się i track day'ów tylną belkę wyposażyliśmy w lite, aluminiowe tuleje wytoczone z wysokogatunkowego aluminium. Paliwo dostarcza sprawdzony Bosch 044. Jedna z wielu przymiarek pozycji fotela i kierownicy w celu ustalenia idealnej pozycji kierowcy. Przygotowaliśmy następną partię części do piaskowania i regeneracji. Tu na zdjęciach części tylnego zawieszenia. -------------------- ITAL Performance
www.ital-performance.pl |
|
|
Wspieraj forum |
Mon, 04 Jun 2012 - 00:23
Post
#
|
Dotacja |
|
|
|
Mon, 04 Jun 2012 - 00:24
Post
#2
|
|
Forum Killer Dołączył: Wed, 18 January 2006 Skąd: Toruń |
Odebraliśmy polakierowane elementy zawieszenia.
Po zmontowaniu w całość tylna oś zaczęła się prezentować dużo lepiej. Na początek wybór padł na klocki OMP Road & Sport. Zobaczymy jak będą się spisywać na drodze. Podłoga została zabezpieczona. Po zakończeniu prac nad podłogą i montażu tylnej belki, auto zaczyna nabierać kształtów. Przymiarki przednich hamulców 305mm z zaciskami Brembo. Dojechał też do nas zamówiony sportowy zbiornik paliwa, który zostanie umieszczony we wnęce na koło zapasowe. Szczelność wszystkich połączeń w układzie paliwowym gwarantują złączki Goodridge. Bosch 044 został połączony z bardzo wydajnym filtrem paliwa pochodzącym z Porsche. O odpowiednie ciśnienie paliwa dba zewnętrzny regulator paliwa firmy Tomei. Do łap silnika i skrzyni wykorzystaliśmy żółte, poliuretanowe wkładki Strongflex Zaczęliśmy prace nad budową silnika 1.85 16v. Stare 1.6 zostało rozebrane, a blok z nowym wałem dokładnie pomierzony. Dzięki nim mogliśmy stworzyć dokumentację dla producenta nowych tłoków zrobionych konkretnie do tego silnika. Równolegle pracowaliśmy nad adapterem, który pozwoli połączyć nam silnik z nową, mocną skrzynią typu C530. Jak zwykle wykonaliśmy próbne blachy sprawdzające centrowanie całości. Z firmy IRECO Motorsport przyjechał rollbar do samodzielnego montażu, do którego niezwłocznie przystąpiliśmy. -------------------- ITAL Performance
www.ital-performance.pl |
|
|
Mon, 04 Jun 2012 - 00:25
Post
#3
|
|
Forum Killer Dołączył: Wed, 18 January 2006 Skąd: Toruń |
Po małych korektach i zespawaniu w całość rollbar prezentuje się doskonale.
Po sprawdzeniu osiowości bloku i skrzyni biegów zrobliśmy próbne pasowanie całości "na sucho. Z Grecji przyjechały kute korbowody ZRP. Natomiast od naszego włoskiego partnera, firmy CPS otrzymaliśmy tłoki zrobione na zamówienie pod ten konkretny silnik. Jakość jak zawsze najwyższa. Wykorzystując fakt, że w aucie nie ma oryginalnego zbiornika paliwa, i pod podłogą zrobiło się na prawdę sporo miejsca zamówiliśmy dużą przelotową puszkę, która będzie zamontowana w aucie w poprzek, dokładnie w miejscu oryginalnego zbiornika. Średnica wydechu to od początku do końca 3". Komora znowu opustoszała. Zrobiliśmy wstępne przymiarki układu paliwowego w tylnej części auta. Jak widać pompa znajduje się za i poniżej zbiornika paliwa. Adapter po obróbce na frezarce (wpuszczeniu łbów śrub ampulowych i tulejek ustalających) został przykręcony do silnika. Ze względu na to, że zastosowaliśmy inną skrzynię biegów, umiejscowienie całego zespołu napędowego w komorze uległo zmianie. Wymusiło to na nas zrobienie nowych łap i poduszek. Zabraliśmy się za mozolne pasowanie i mierzenie wszystkiego. Silnik cofnęliśmy maksymalnie do tyłu i odrobinę do góry. Dzięki temu przy docelowej wysokości zawieszenia, w spoczynku półosie są idealnie równoległe do ziemi. Przy przekładni zrobiło się ciasno ale udało się całość zmieścić w docelowym miejscu. Łapy w czasie produkcji. Dojechały też podstopnice dla kierowcy i pasażera firmy OMP. Za mocną iskrę odpowiadają sprawdzone COPy pochodzące z VW. Skrzynia biegów to połączenie skrzyń z Fiata Coupe 20V Turbo i Fiata Stilo Abarth. Dzięki temu mamy mocne, ciągnięte sprzęgło 235mm i krótsze przełożenie główne 3,56 : 1. Z obu skrzyń złożyliśmy jedną, odpowiadającą naszym wymaganiom. -------------------- ITAL Performance
www.ital-performance.pl |
|
|
Mon, 04 Jun 2012 - 00:25
Post
#4
|
|
Forum Killer Dołączył: Wed, 18 January 2006 Skąd: Toruń |
Po wykonaniu przednich łap, powiesiliśmy napęd w komorze, w celu wykonania głównej, tylnej łapy mocującej silnik do belki przedniego zawieszenia. Jak na razie całość prezentuje się tak.
Po zakończeniu prac nad autem (już bliżej niż dalej), samochód zostanie rozebrany i przygotowany do wizyty u blacharza / lakiernika. Wnętrze i komora zostanie pomalowana na biało a z zewnątrz samochód będzie oklejony folią. Dostanie też nasze firmowe barwy stając się po części jeżdzącą reklamą warsztatu. Auto ma brać udział w amatorskich imprezach torowych stąd absolutny brak wnętrza, szyby z poliwęglanu, itd. Waga auta powinna oscylować wokół 900-950kg. Planowana moc docelowa na tym setupie to okolice 300-330KM. Niebawem kolejne update'y. Pzdr -------------------- ITAL Performance
www.ital-performance.pl |
|
|
Mon, 04 Jun 2012 - 00:54
Post
#5
|
|
Rookie Dołączył: Sun, 26 September 2010 Skąd: Łódź |
Uwielbiam wasze projekty i sposób ich realizacji. Są świetne, bardzo przyjemnie się czyta i ogląda przemianę tych wszystkich aut z czegoś normalnego do czegoś niesamowitego. Jestem pod ogromnym wrażeniem
Gratuluje Jeżeli nie zajmujecie się tylko włochami to chętnie wam przyprowadzę mojego bidnego forda Pozdrawiam i raz jeszcze gratuluje |
|
|
Mon, 04 Jun 2012 - 01:05
Post
#6
|
|
Super User Dołączył: Sat, 05 July 2008 Skąd: Białystok |
Zatrudniacie oddzielnego fotografa do cykania fotorelacji, bo takie można odnieść wrażenie Na foto profesjonalizm widać w najmniejszych szczegółach. Tak z ciekawości, ile czasu klepiecie już tego Punciaka, bo prac jest ogrom, a niektóre rozwiązania z pkt. widzenia "laika włoszczyzny" wydają się być pionierskie?
|
|
|
Mon, 04 Jun 2012 - 01:08
Post
#7
|
|
Super User Dołączył: Tue, 13 March 2007 Skąd: WGM |
Kolejny projekt który mnie zmiażdżył. bardzo przyjemnie to wszystko sie ogląda. oby tak dalej.
-------------------- size is nothing... boost is EVERYTHING
|
|
|
Mon, 04 Jun 2012 - 01:11
Post
#8
|
|
Forum Killer Dołączył: Wed, 18 January 2006 Skąd: Toruń |
Fotografa nie zatrudniamy. Ja od czasu do czasu przejdę się po warsztacie z aparatem jak coś nowego się urodzi i popstrykam trochę fotek. Punto jest rekordzistą i stoi już u nas 2 lata Opcji było wiele i często zaczynaliśmy coś od początku po uzgodnieniach z właścicielem. Teraz udało się uzgodnić finalną wersję i lecimy według ustalonego planu. A sama konfiguracja silnika jest jak na nasze warunki pionierska to fakt. Jeszcze bardziej pionierska jest kwestia przeniesienia napędu wykorzystująca skrzynię biegów C530 z silnikiem opartym na bloku "SOHCa". Widziałem jedno auto do dragu we włoszech z podobnym przeniesiem tyle, że tam ordynarnie przespawali dzwon skrzyni żeby pasował na blok i wykorzystali mniejsze sprzęgło. Także reasumując realizacja napędu w tym samochodzie jest dość unikalna, to fakt
-------------------- ITAL Performance
www.ital-performance.pl |
|
|
Mon, 04 Jun 2012 - 01:22
Post
#9
|
|
Forum Killer Dołączył: Tue, 03 October 2006 Skąd: Kielce |
Niesamowite.. kolejna włoszczyzna rozwalająca mi mózg Świetny projekt! Kiedy finał ??
-------------------- STOP PIJANYM KIEROWCOM
Ford Focus TDCi 123KM@327Nm |
|
|
Mon, 04 Jun 2012 - 01:38
Post
#10
|
|
Rookie Dołączył: Mon, 23 January 2012 |
Kornata wozidlo miażdzy!!!
|
|
|
Mon, 04 Jun 2012 - 08:35
Post
#11
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 24 May 2009 Skąd: rzeszów |
http://www.ital-performance.pl/temp/punto_...1.6_16vt_01.jpg
Mam takie pytanie bo też od dłuższego czasu myślałem o zaturbieniu bravo 1.6 16v, ale właśnie nie chciałem zostawiać seryjnego dużego kolektora bo wydaje się bardzo pojemny co spowoduje większego laga i efekt surge przy puszczaniu gazu z powodu opóźnienia w otwarciu blow offa. Chciałem wyspawać aluminiowy, mały który cały byłby przed głowicą mniej więcej tak jak mają 1.8T umieszczone poprzecznie. Ale właśnie teraz jak zobaczyłem to tutaj to pomyślałem że moje obawy nie są słuszne? |
|
|
Mon, 04 Jun 2012 - 09:27
Post
#12
|
|
Super User Dołączył: Thu, 19 November 2009 Skąd: Warszawa |
ja widze ze u was większośc projektów to poza mechaniką to restaurowanie samochodów.. super się to ogląda...
i widzę ze moje stare felgi wiszą na tym punciaku:)) |
|
|
Mon, 04 Jun 2012 - 09:31
Post
#13
|
|
Frequent User Dołączył: Sat, 19 November 2005 Skąd: Szczecin |
Mam pytanie co do łap silnika. Sporo tam spawów a i elementy te są mocno obciążone. Wyżarzacie odprężająco te elementy ?
-------------------- Uzależniony od motoryzacji, techniki i rajdów :)
|
|
|
Mon, 04 Jun 2012 - 11:06
Post
#14
|
|
Rookie Dołączył: Sat, 03 December 2011 Skąd: Nysa |
Lubie wasze projekty, budowanie auta od podstaw jest jak najbardziej na TAK. Wiem ile jest zabawy i przyjemności przy tym. Śledzę ostro wasze projekty i dopinguje.
NO BLOW OFF - NO BLOW JOB |
|
|
Mon, 04 Jun 2012 - 13:26
Post
#15
|
|
User Dołączył: Thu, 16 September 2010 Skąd: Trójmiasto |
Fotorelacja wypas!! Lubie je oglądać
Tak z innej beczki. Elementy zawieszenia takie jak m.in. sprężyny i drążki stabilizator dajecie do piaskowania a potem do malowania proszkowego? Nie ma problemu z utratą sprężystości ww. elementów po wizycie w piecu? |
|
|
Mon, 04 Jun 2012 - 13:46
Post
#16
|
|
Frequent User Dołączył: Fri, 31 October 2008 Skąd: Gdańsk |
CYTAT - felgi OZ Racing 16x7" - opony Federal 595 RS-R 205/45 R17 To jak jest w końcu? Ogólnie projekt miażdży, perfekcjonizm na każdym kroku, gratulacje i powodzenia w dalszej pracy! |
|
|
Mon, 04 Jun 2012 - 13:54
Post
#17
|
|
Frequent User Dołączył: Wed, 11 April 2007 Skąd: Płońsk |
To jak jest w końcu? tak: - felgi OZ Racing 16x7,5" - opony Federal 595 RS-R 205/45 R16 -------------------- _https://www.facebook.com/punto16vT
|
|
|
Mon, 04 Jun 2012 - 14:48
Post
#18
|
|
Frequent User Dołączył: Tue, 19 October 2010 |
Fotorelacja wypas!! Lubie je oglądać Tak z innej beczki. Elementy zawieszenia takie jak m.in. sprężyny i drążki stabilizator dajecie do piaskowania a potem do malowania proszkowego? Nie ma problemu z utratą sprężystości ww. elementów po wizycie w piecu? w piecu masz 180-200 stopni i nie wpływa to ani na alu ani na sprezystość drązków stabilizatora |
|
|
Mon, 04 Jun 2012 - 15:12
Post
#19
|
|
Super User Dołączył: Fri, 26 December 2008 Skąd: Płońsk |
Kornat Wykręca suty projekt Czekamy na Szerszenia
Docelowo najmocniejsze PGT w Polsce ?? -------------------- No Blow OFF-No Blow JOB
|
|
|
Mon, 04 Jun 2012 - 16:34
Post
#20
|
|
Forum Homee Dołączył: Tue, 05 May 2009 Skąd: Nowa Huta |
Szacun za kolejnego włocha czystość i dbałość o szczegóły powala. Ile kosztuje malowanie proszkowe stabilizatora, jesli to nie tajemnica?
-------------------- BMW...freude am fahren...
|
|
|
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Friday, 26 April 2024 - 09:30 |