![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 22 December 2003 Skąd: Sopot ![]() |
Fiat Abarth 131/031 Mirafiori 3500
SE031 Fiat Abarth 031 Mirafiori 3500, prowadzony przez Giorgio Pianta, wygrywa tygodniowy wyscig Giro d'Italia (dookola Wloch). Wyscig ten nie byl latwy i zaczynal sie zaraz po Tour di France. GdI byl dla kierowcow marzeniem, szesc dni walki, ale rowniez zabawy, bankietow itd. Tego roku GdI zaczelo sie w Cesana-Sestiere, jednym z najwiekszych torow gorskich. Wzniesienie dlugie na 10.4 km, szybko wspinajace sie w gore. Drogi byly zamkniete dla ruchu publicznego. Uzestnicy przejerzdzali pomiedzy torami OS-ow z ktorych pierwszy byl w Monzie. 20 okrazen dla kazdej grupy, a potem wspinaczka na wzgorzach Cremony. Nastepnego dnia pierwsze wyscigi odbyly sie na torze Dino Ferrari, a potem jazda noca do Santa Monica Di Milsano nad Adriatykiem. I tak az do Parmy z ktorej po okazjonalnym bankiecie, zalogi wracaly na trase do Turynu i poprzez malownicze tereny niedaleko Piacenzy (gdzie teraz odbywa sie SilverFlag) docieraly do mety. ![]() grafika dzieki uprzejmosci: JJ De Galkowski SE031 konkurowal z bardzo silnym teamem Forda. Bardzo restrykcyjne reguly rajdu scisle okreslaly co moze byc naprawiane w ciagu tygodnia rajdu. Silniki ani skrzynie nie mogly byc naprawiane czy wymieniane, nawet pompy oleju czy drobne czesci zawieszenia. Z reguly kazda awaria w czasie wyscigu konczyla go dla zalogi. SE031 wygral swoj pierwszy wyscig. Na jego chwale zlozylo sie wiele czynnikow, a napewno najwazniejsze byly zmiany przeprowadzone przez inzynierow Abartha. ZF Pantera 5 predkosciowa przekladnia zamontowana pomiedzy tylna osia i tylnymi siedzeniami zdala egzamin. Rownie pomocny byl 3 czesciowy wal przenoszacy moc z silnika Fiat-Ferrari-Abarth 3,5 litra V6, zamontowanego z przodu. Mimo ze przed Giro d'Italia SE031 mial bardzo malo czasu na testy, ale dzieki doswiadczeniu i talentowi projektujacych go osob wszystko zadzialalo od pierwszego razu. Zmodyfikowana karoseria 131 Mirafiori zostala wyposazona przez Abartha w 6 cylindrowy, dwu walkowy, potezny silnik, w wersji V, pochodzacy od Fiata 130 o pojemnosci 3480 cm3, zmodyfikowany przez inz. Iacapone. Stopien kompresji wynosil 10.8:1. Moc maksymalna, z trzema gaznikami Webera 48 IDF wynosila okolo 270 KM przy 6800 obrotow. Samochod ten znany byl rowniez pod prosta nazwa produkcyjna SE 031. Zostal on zaprojektowany przez inz. Colucci, ale poprzez umieszczenie na karoserii nazwy wlasnej BERTONE, niektorzy mylnie zinterpretowali ten projekt jako twor BERTONE. Rok: 1975 Silnik:Fiat 130 Coupe umieszczony z przodu Cylindry: V6 Bore and stroke: mm 102 x 71 Pojemnosc silnika: cc 3481 Sprezanie: 10.8 : 1 Moc max: 270 KM przy 6800 obrotach/min Gazniki: 3 x WEBER 48 IDF Rozrzad: 2 walki Chlodzenie: woda Skrzynia: 5 + wsteczny Hamulce: przod i tyl tarcze Karoseria: 131 Bertone Sedan 2 drzwiowy 2 osobowy Rozstaw i dlugosc osi: mm 2490 / 1500 - 1560 Dlugosc, szerokosc, wysokosc: mm 4288 / 1970 / 1358 Masa: kg - 1120 Opony: przod 8,00/20x15 - tyl 12,80/23x15 Predkosc maksymalna: 260 km/h Fiat Abarth 131 Rally Bertone Fiat Abarth 131 Mirafiori Rally rozpoczal swoja kariere od wygrania wyscigu "Centomila Trabucchi". Samochod byl przygotowany do wyscigow z orginalnym DOHC powiekszonym do 1839 cc, czasami montowano w nim rowniez 2000 cc. Na standardowej karoserii zamontowano nowy projekt spojlerow, ktory nadal 131 charakterystyczny ksztalt najbardziej znany do dzisiaj. Samochod testowno na torach Daytony. Od otwarcia w 59 Daytona Speedway, byla polem testowym dla samochodow Abartha. Model zaprezentowany w 1976 na Gernewskich Targach Motoryzacyjnych. Karoseria noparta na standardowym 2 drzwiowym sedanie, zostala poddana modyfikacjom. Model ten zastapil Spidera 124 w marcu 76, a rok pozniej zostal rajdowym mistrzem swiata. ![]() grafika dzieki uprzejmosci: JJ De Galkowski Rok: 1976 Silnik:Fiat 132 umieszczony z przodu Cylindry: 4 Bore and stroke: mm 84 x 90 Pojemnosc silnika: cc 1995 Sprezanie: 10 : 1 Moc max: 140 KM przy 6400 obrotach/min Gazniki: 1 x WEBER 34 ADF Rozrzad: 2 walki Chlodzenie: woda Skrzynia: 5 + wsteczny Hamulce: przod i tyl tarcze Karoseria: 131 Mirafiori Sedan 2 drzwiowy 5 osobowy, kooperacja z Bertone Rozstaw i dlugosc osi: mm 2490 / 1460 - 1456 Dlugosc, szerokosc, wysokosc: mm 4190 / 1720 / 1360 Masa: kg - 980 Opony: przod i tyl P7 195/50 VR 15 Predkosc maksymalna: ponad 190 km/h Fiat Abarth 131 Rally Corsa Bertone Rajdowa wersja Fiata Abartha 131 Rally mila taki sam silnik jak wersja standardowa. Wspolczynnik kompresji podniesiono do 10,7:1. Dodano wtrysk Kugelfishera, a moc max wzrosla do okolo 215 KM przy 7000 obrotach/min. Rok: 1976 Silnik:Fiat 132 umieszczony z przodu Cylindry: 4 Bore and stroke: mm 84 x 90 Pojemnosc silnika: cc 1995 Sprezanie: 10,7 : 1 Moc max: 215 KM przy 7000 obrotach/min Gazniki: Wtrysk Kugelfisher Rozrzad: 2 walki Chlodzenie: woda Skrzynia: 5 + wsteczny Hamulce: przod i tyl tarcze Karoseria: 131 Sedan 2 drzwiowy 2 osobowy Rozstaw i dlugosc osi: mm 2490 / 1520 - 1492 Dlugosc, szerokosc, wysokosc: mm 4190 / 1820 / 1360 Masa: kg - 800 Opony: przod i tyl P7 285/35 VR 15 Predkosc maksymalna: ponad 240 km/h Fiat Abarth 131 Rally Corsa II Serie Druga wersja Fiata 131 Rally Corsa. Wspolczynnik kompresji zostal podniesiony do 11:1, a moc max wzrosla do okolo 230 KM przy 7500 obrotach/min. Rok: 1978 Silnik:Abarth TC umieszczony z przodu Cylindry: 4 Bore and stroke: mm 84 x 90 Pojemnosc silnika: cc 1995 Sprezanie: 11 : 1 Moc max: 230 KM przy 7500 obrotach/min Gazniki: Wtrysk Rozrzad: 2 walki Chlodzenie: woda Skrzynia: 5 + wsteczny Hamulce: przod i tyl tarcze Karoseria: 131 Sedan 2 drzwiowy 5 osobowy Rozstaw i dlugosc osi: mm 2490 / 1520 - 1492 Dlugosc, szerokosc, wysokosc: mm 4158 / 1720 / 1480 Masa: kg - 950 Opony: przod 10,00 x 15 - tyl 12,00 x 15 Predkosc maksymalna: ponad 250 km/h Fiat Abarth 035 Volumetrico Competizione Na podwoziu Fiata Abartha 131/031 Mirafiori 3500, Abarth przygotowal ta pokazowa wersje z dwu walkowym cztero cylindrowym silnikiem o pojemnosci 1452 cm3, wtryskiem i specjalna sprezarka Abartha ![]() grafika dzieki uprzejmosci: JJ De Galkowski Rok: 1979 Silnik:Abarth umieszczony z przodu Cylindry: 4 Bore and stroke: mm 82 x 67,5 Pojemnosc silnika: cc 1452 Sprezanie: 7,8 : 1 Moc max: 325 KM przy 8600 obrotach/min Gazniki: Wtrysk za pomoca sprezarki Volumex Rozrzad: 2 walki Chlodzenie: woda Skrzynia: 5 + wsteczny Hamulce: przod i tyl tarcze Karoseria: 131 Sedan 2 drzwiowy 2 osobowy Rozstaw i dlugosc osi: mm 2490 / 1500 - 1560 Dlugosc, szerokosc, wysokosc: mm 4268 / 1900 / 1350 Masa: kg - 1020 Opony: przod 10,50 x 16 - tyl 13,60 x 16 Predkosc maksymalna: ponad 275 km/h Seat Abarth 131 2000 Ta sportowa wersja 131 byla przygotowana dla Hiszpani przez Seata na licencji Fiat. Samochod mial dwu walkowy, cztero cylindrowysilnik o npojemnosci 1995 cm3, gdzie stopien kompresji wynosil 9;5:1; Moc maksymalna 132 KM przy 6000 obrotow Rok: 1979 Silnik: Fiat 132 Cylindry: 4 Bore and stroke: mm 84 x 80 Pojemnosc silnika: cc 1995 Sprezanie: 9,5 : 1 Moc max: 132 KM przy 6000 obrotach/min Gazniki: 2 x Weber 40 IN Rozrzad: 2 walki Chlodzenie: woda Skrzynia: 5 + wsteczny Hamulce: przod tarcze tyl bebny Karoseria: Seat 131 Sedan 4 drzwiowy 5 osobowy Rozstaw i dlugosc osi: mm 2490 / 1384 - 1321 Dlugosc, szerokosc, wysokosc: mm 4231 / 1663 / 1400 Masa: kg - 1005 Opony: przod i tyl 185x13 Predkosc maksymalna: ponad 180 km/h Wszelkie w/w informacje pochodzą ze strony http://www.131.pl/?co=abarth ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [img]http://blog.gtroc.com/dino/131-Abarth-3.jpg[/img] [img]http://blog.gtroc.com/dino/131-Abarth-4.jpg[/img] [img]http://www.motorimania.it/manifestazioni/auto_storiche/images_fiat_131_abarth/fiat_131_abarth_11.jpg[/img] [img]http://www.motorimania.it/manifestazioni/auto_storiche/images_fiat_131_abarth/fiat_131_abarth_14.jpg[/img] [img]http://www.motorimania.it/manifestazioni/auto_storiche/images_fiat_131_abarth/fiat_131_abarth_32.jpg[/img] [img]http://www.motorimania.it/manifestazioni/auto_storiche/images_fiat_131_abarth/fiat_131_abarth_33.jpg[/img] -------------------- Inter Cars S.A
Gdańsk Piekarnicza www.hondatech.pl / www.jdm-option.pl |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
![]() Super User Dołączył: Wed, 11 May 2005 Skąd: Kraków ![]() |
Piękna maszynka
W rajdzie Wawelskim jedno takie jeździło -------------------- Małopolski Tuning Klub - www.mtk-klub.pl
|
|
|
![]()
Post
#3
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Sun, 15 June 2003 Skąd: Warszawa ![]() |
[OT]Moi rodzice jechali do ślubu Fiatem Mirafiori Co prawda nie takim, ale....[/OT]
Jeździ gdzieś trochę wiecej tych starych Fiatow? Może w jakimś historic cup? -------------------- WORKSHOP
|
|
|
![]()
Post
#4
|
|
![]() Administrator Dołączył: Mon, 07 February 2005 Skąd: Nicaragua! Agua for my bunghole! ![]() |
CYTAT("DuroneK-MTK":h00xr28s) Piękna maszynka :-)
W rajdzie Wawelskim jedno takie jeździło :-) W Polsce nie ma ani jednego Abartha 131 Rally, który jeździłby w rajdach -- auto Tomasza Cecota to replika. Zasadniczą różnicą (prócz tysiąca innych ;)), która wyróżnia Abartha, jest niezależne tylne zawieszenie, podczas gdy cywilny 131 miał sztywny most. http://www.foltyn.cz/car/fiatabarth_131.htm r. -------------------- e-trzy-sześć-przez-pięć
en-a-sześć |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 22 December 2003 Skąd: Sopot ![]() |
przekroj
![]() -------------------- Inter Cars S.A
Gdańsk Piekarnicza www.hondatech.pl / www.jdm-option.pl |
|
|
![]()
Post
#6
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Mon, 29 March 2004 ![]() |
Dla mnie to ostatni prawdziwy sportowy FIAT. Szkoda, że nie produkują już takich samochodów.
http://www.carsfromitaly.com/fiat/popup ... _dims.html http://www.carsfromitaly.com/fiat/wallp ... _1024.html |
|
|
![]()
Post
#7
|
|
![]() Super User Dołączył: Wed, 11 May 2005 Skąd: Kraków ![]() |
To zdjęcia tej polskiej repliki
![]() ![]() ![]() -------------------- Małopolski Tuning Klub - www.mtk-klub.pl
|
|
|
![]()
Post
#8
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Fri, 22 November 2002 Skąd: Stalowa Wola/Warszawa ![]() |
Oryginalnych 131 Abarth Rallye powstalo 400 sztuk. Jezdzi jeszcze jedna replika 131 abartha, czerwono-szara Michala Jackiewicza, silnik to seria 2.0 na jednym gazniku. Niestety trzeba przyznac, ze powozi tym fiatem baardzo kiepsko, z tego co wiem ta 131ke takze budowal Tomek Cecot.
Musicie przyznac, ze ten samochod jak zreszta wiekszosc wloskich rajdowek wyglada niesamowicie i nie wystepuje cos takiego jak zestarzenie sie karoserii. Poprzednik w postaci 124 tez zasluguje na przypomnienie, bo wyglada poprostu zajebiscie, a i jezdzil nie gorzej. -------------------- Fiat ///// Car of the Year 1967/1970/1972/(1980)/1984/1989/1995/1996/(1998)/(2001)/2004/2008
|
|
|
![]()
Post
#9
|
|
![]() Super User Dołączył: Wed, 11 May 2005 Skąd: Kraków ![]() |
CYTAT("tomeQ":2os7nowm) Oryginalnych 131 Abarth Rallye powstalo 400 sztuk. Jezdzi jeszcze jedna replika 131 abartha, czerwono-szara Michala Jackiewicza, silnik to seria 2.0 na jednym gazniku. Niestety trzeba przyznac, ze powozi tym fiatem baardzo kiepsko, z tego co wiem ta 131ke takze budowal Tomek Cecot.
Musicie przyznac, ze ten samochod jak zreszta wiekszosc wloskich rajdowek wyglada niesamowicie i nie wystepuje cos takiego jak zestarzenie sie karoserii. Poprzednik w postaci 124 tez zasluguje na przypomnienie, bo wyglada poprostu zajebiscie, a i jezdzil nie gorzej. Posta wyżej masz fotki 131 Cecota -------------------- Małopolski Tuning Klub - www.mtk-klub.pl
|
|
|
![]()
Post
#10
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Fri, 22 November 2002 Skąd: Stalowa Wola/Warszawa ![]() |
Hmm, mozliwe
Mowilem o tym: ![]() -------------------- Fiat ///// Car of the Year 1967/1970/1972/(1980)/1984/1989/1995/1996/(1998)/(2001)/2004/2008
|
|
|
![]()
Post
#11
|
|
![]() Super User Dołączył: Wed, 11 May 2005 Skąd: Kraków ![]() |
CYTAT("tomeQ":309tybqu) Hmm, mozliwe
Mowilem o tym: ![]() Możliwe ? Przecież na szybie pisze Cecot -------------------- Małopolski Tuning Klub - www.mtk-klub.pl
|
|
|
![]()
Post
#12
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Fri, 22 November 2002 Skąd: Stalowa Wola/Warszawa ![]() |
Generalnie chodzilo mi o to, ze ta czerwono-szara takze zrobil Tomek Cecot dla kogos tam, a ze swoja zrobil to chyba oczywiste i tylko to chcialem przekazac
-------------------- Fiat ///// Car of the Year 1967/1970/1972/(1980)/1984/1989/1995/1996/(1998)/(2001)/2004/2008
|
|
|
![]()
Post
#13
|
|
Forum Killer Dołączył: Mon, 03 May 2004 ![]() |
Tu jest taki topic o obu panach.
[url=http://www.autoklub.pl/forum/viewtopic.php?t=2098&highlight=cecot:293oprw5]LINK[/url:293oprw5] |
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() Rookie Dołączył: Wed, 07 December 2005 Skąd: Belchatow ![]() |
Co najciekawsze silniki 2.0DOHC nie sa zbyt dobra konstrukcja poniewaz skok tloka jest bardzo dlugi w porownaniu do srednicy.Silnik dla typowego emeryta jest idealny poniewaz ma uciag z samego dolu ale nie cierpi przekraczania 5 tys. obrotow.Podlubane silniki mialy moc nawet 215 kucy wiec wyzwanie dla konstruktorow bylo spore .A co do fiata-mam 132 z 78 roku i uwazam ze jesli fiat do tej pory konstruowalby samochody na takim poziomie to jego produkty sprzedawaly by sie jak cieple buleczki
-------------------- A ja zyję tylko nie mogę przyśpieszyć
|
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() Administrator Dołączył: Mon, 07 February 2005 Skąd: Nicaragua! Agua for my bunghole! ![]() |
CYTAT("ADC":152zmtwk) Co najciekawsze silniki 2.0DOHC nie sa zbyt dobra konstrukcja poniewaz skok tloka jest bardzo dlugi w porownaniu do srednicy.Silnik dla typowego emeryta jest idealny poniewaz ma uciag z samego dolu ale nie cierpi przekraczania 5 tys. obrotow. Podlubane silniki mialy moc nawet 215 kucy wiec wyzwanie dla konstruktorow bylo spore
Tak, tak i dlatego dowolny TwinCam robiony do sportu kręci się ponad 7krpm. W 1980 roku 131 Abart miał 235KM. A tak przy okazji to ten silnik jest akurat lekko podkwadratowy (daleko mu do naprawdę długoskokowych silników), a i w rajdach niekoniecznie chodzi o to, by mieć nic, nic, nic, nic, nic, jeb! zmiana biegu, nic... r. -------------------- e-trzy-sześć-przez-pięć
en-a-sześć |
|
|
![]()
Post
#16
|
|
![]() Rookie Dołączył: Wed, 07 December 2005 Skąd: Belchatow ![]() |
Tu sie z Toba zgodze bo jaki jest sens w kreceniu skoro cos jest dostepne z samego dolu
-------------------- A ja zyję tylko nie mogę przyśpieszyć
|
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 27 December 2004 Skąd: Poznań ![]() |
Mnie ciekawi co oni tam robili z tymi silnikami że taki moce mieli, np. ten Fiat Abarth 131 Rally Bertone, parametry silnika ma takie jak mój, gaźnik ten sam, a 140KM. Czyż by same wałki tyle dały? No i pewnie pompa oleju była inna do rajdów, bo w seryjnych 2.0 DOHC ponoć powyżej 5500obr/min można zatrzeć 4 panewke
|
|
|
![]()
Post
#18
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 22 December 2003 Skąd: Sopot ![]() |
Ja szukam wszelkich informacji na temat tego silnika
Rok: 1979 Silnik:Abarth umieszczony z przodu Cylindry: 4 Bore and stroke: mm 82 x 67,5 Pojemnosc silnika: cc 1452 Sprezanie: 7,8 : 1 Moc max: 325 KM przy 8600 obrotach/min Gazniki: Wtrysk za pomoca sprezarki Volumex Rozrzad: 2 walki Chlodzenie: woda Skrzynia: 5 + wsteczny Hamulce: przod i tyl tarcze Karoseria: 131 Sedan 2 drzwiowy 2 osobowy Rozstaw i dlugosc osi: mm 2490 / 1500 - 1560 Dlugosc, szerokosc, wysokosc: mm 4268 / 1900 / 1350 Masa: kg - 1020 Opony: przod 10,50 x 16 - tyl 13,60 x 16 Predkosc maksymalna: ponad 275 km/h Seat Abarth 131 2000 To juz drugi silnik ktory pojawił się w tym dziale o tak małej pojemności i tak dużej mocy. Mam pytanie czy w latach 70 tych była jakaś klasa aut torwych ktore własnie miały tak olbrzymie moce z małych silników. Gdzieś obiło mi się o uszy że BMW też posiadało takie auta w wyscigach. Ogolnie interesuje mnie jak włochom , niemcom , angolom w tamtych latach udawało sie zrobić tak potęzne moce z tak małych jednostek napędowych. -------------------- Inter Cars S.A
Gdańsk Piekarnicza www.hondatech.pl / www.jdm-option.pl |
|
|
![]()
Post
#19
|
|
![]() Rookie Dołączył: Wed, 07 December 2005 Skąd: Belchatow ![]() |
Hmm duzo zalatwia doladowanie mechaniczne-volumex.Widze ze silnik jest dosc porzadnie odprezony wiec doladowanie nie jest male
-------------------- A ja zyję tylko nie mogę przyśpieszyć
|
|
|
![]()
Post
#20
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Fri, 22 November 2002 Skąd: Stalowa Wola/Warszawa ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() Skad sie bierze moc chyba dobrze widac -------------------- Fiat ///// Car of the Year 1967/1970/1972/(1980)/1984/1989/1995/1996/(1998)/(2001)/2004/2008
|
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Thursday, 01 May 2025 - 06:36 |