![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() Super User Dołączył: Sat, 25 December 2004 Skąd: Łódź ![]() |
Witam.
Chciałbym wykonać sobie orurowanie do instalacji turbo własnie z laminatu szklanego lub węglowego. Pytanie czy ktoś z was próbował? Jakich gradacji płócien najlepiej użyć, ile warstw nałożyć aby orurowanie się nie rozleciało? Chciałbym pompowac max 0,8bara. Pytanie numer dwa czy laminat będzie odporny na działanie oparów oleju i benzyny czy będą go one skutecznie z czasem rozpuszczać? Gdzieś czytałem że żywice epoksydowe po całkowitym zachnięciu są odporne na działanie oleju i benzyny no ale wole zapytac. Może lepiej wnętrze po zakończeniu prac zapylić lakierem akrylowym? -------------------- RX-7 FD3s // Viper // Soarer // JZS147 // 325i // 523i // 323 BG 2,5V6 // Kadett C QP
|
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
Frequent User Dołączył: Sat, 13 December 2008 Skąd: Poznań ![]() |
o odpornosci samej zywicy i szkla na dzialanie oleju i benzyny o ile sie nie myle to dobrze slyszales. Tylko nie uzywaj przypadkiej wlokna szklanega, a tkaniny szklanej (chyba taka byla robocza nazwa tego drobnego cholerstwa), bedzie sporo gladsze. No wlasnie, wewnatrz te rury powinny byc gladkie. Z sama wytrzymaloscia na cisnienie wewnatrz ukladu klopotu byc nie powinno, pojawia sie on dopiero gdy material zaczyna pracowac, moze zaczac pekac, i sie kruszyc a wtedy wszystko leci w dolot.
Skad wziales pomysl na zastosowanie tego materialu? Chodzi o mase? Bo pewnie mozna to wszystko jakos madrze rozwiazac. pzdr |
|
|
![]()
Post
#3
|
|
![]() I live here ! Dołączył: Wed, 03 February 2010 Skąd: Marki ![]() |
pewnie chodzi o izolator termiczny i wage.
-------------------- 930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s 0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
Frequent User Dołączył: Sat, 13 December 2008 Skąd: Poznań ![]() |
no to szklo izolatorem termicznym nie jest
![]() |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
![]() I live here ! Dołączył: Wed, 03 February 2010 Skąd: Marki ![]() |
no chyba lepszym niz nierdzewka
-------------------- 930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s 0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl |
|
|
![]()
Post
#6
|
|
![]() Super User Dołączył: Sat, 25 December 2004 Skąd: Łódź ![]() |
Tak jak piwo pisze. Masa, izolacja bo orurowanie bedzie przechodzić nad pokrywą zaworów czyli wysoko i w miejscu ciepłym, a przy okazji atrakcyjność dla oka w przypadku węgla. No i całkowita dowolność kształtu.
Z tkaniną, a nie matą to wiem. Kilka rzeczy w życiu laminowałem. -------------------- RX-7 FD3s // Viper // Soarer // JZS147 // 325i // 523i // 323 BG 2,5V6 // Kadett C QP
|
|
|
![]()
Post
#7
|
|
![]() Moderator Dołączył: Thu, 21 August 2003 Skąd: Stalowa Wola ![]() |
Użyj googla. Był filmik czemu tego nie robić chodziło o prace takiej rury i pękanie. Jak ma byc lekko rób z aluminium.
|
|
|
![]()
Post
#8
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 04 December 2007 Skąd: Wrocław ![]() |
Alu, a jak faktycznie chcesz bardzo ładne, to sobie oblep włóknem
![]() |
|
|
![]()
Post
#9
|
|
![]() Super User Dołączył: Sat, 25 December 2004 Skąd: Łódź ![]() |
Nie, po co na sztywno? w miejscach gdzie chcesz je łaczyć jakimś powiedzmy samco czy czymś podobnym zalaminowujesz wewnątrz 3 cm fragment rury z kwasówki i po kłopocie.
-------------------- RX-7 FD3s // Viper // Soarer // JZS147 // 325i // 523i // 323 BG 2,5V6 // Kadett C QP
|
|
|
![]()
Post
#10
|
|
Frequent User Dołączył: Sat, 13 December 2008 Skąd: Poznań ![]() |
zywica chyba kiepsko przylega do gladkiego metalu, poza tym, nawet na tworzywo moznaby dac samco
|
|
|
![]()
Post
#11
|
|
![]() Super User Dołączył: Mon, 13 September 2010 Skąd: Rzeszów ![]() |
zywica chyba kiepsko przylega do gladkiego metalu, poza tym, nawet na tworzywo moznaby dac samco Jaki problem zmatowić? -------------------- Hamowania- chiptuning
Elektronika samochodowa BMW , Mercedes-benz Kodowanie kluczy |
|
|
![]()
Post
#12
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Tue, 05 November 2002 Skąd: Bydgoszcz ![]() |
Nie, po co na sztywno? w miejscach gdzie chcesz je łaczyć jakimś powiedzmy samco czy czymś podobnym zalaminowujesz wewnątrz 3 cm fragment rury z kwasówki i po kłopocie. Mysle, ze jak to scisniesz obejma, to laminat popeka na laczeniu, odzieli sie sie od kwasowki i powstanie powierzchnia poslizgu. Generalnei kiepsko widze sciskanie laminatu czymkolwiek. Lepiej jak pojdziesz w alu. Mam u siebie orurowanie z alu i wazy tyle co nic. |
|
|
![]()
Post
#13
|
|
Frequent User Dołączył: Wed, 20 October 2010 Skąd: Sandomierz / Lublin ![]() |
Jak poprzednik napisał lekkie alu o grubości ścianki 1mm i waży naprawdę mało, z laminatami kupa roboty będzie, do takich zastosowań przydałoby się zrobić to w autoklawie z gotowych prepreg a to naprawdę drogo wychodzi
|
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 15 July 2008 Skąd: Katowice ![]() |
Po co w autoklawie? Jeżeli to konieczne, to może wyjść całkiem tanio:)
-------------------- Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
|
|
|
![]()
Post
#15
|
|
Frequent User Dołączył: Wed, 20 October 2010 Skąd: Sandomierz / Lublin ![]() |
Po to żeby było szczelne i wytrzymałe, można by to zrobić jeszcze w ten sposób żeby zrobić formę a drugą większą o grubość rury i zrobić z niej docisk zewnętrzny, tradycyjnie też niby się ale nie chce mi się wierzyć że przesycając tkaninę pędzlem na rurze zrobi się to szczelnie i równo, żywica będzie sobie spływać w dolną część rury, no nie widzi mi się po prostu takie rozwiązanie.
a co do tego że drogo nie chodziło mi o sam autoklaw tylko o cenę prepreg węglowych, ale nie moja kasa nie moje zabawki ![]() ![]() |
|
|
![]()
Post
#16
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 15 July 2008 Skąd: Katowice ![]() |
Dolar666, przepraszam, co ma autoklaw do tego?
Ja widzę takie coś jeżeli ktoś zrobi to starannie, jeżeli źle wykona to będzie pozamiatane. Jak ze wszystkim. Jeżeli ktoś ma czas i cierpliwość, żeby to dobrze zrobić to dlaczego ma niby nie wyjść? Nie demonizujmy dolotu, przecież są silniki, które mają doloty z przeróżnych tworzyw. -------------------- Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
|
|
|
![]()
Post
#17
|
|
Frequent User Dołączył: Wed, 20 October 2010 Skąd: Sandomierz / Lublin ![]() |
Nie wiem co Ci mam odpisać
![]() |
|
|
![]()
Post
#18
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Fri, 06 July 2007 Skąd: slask :) Racibórz/Rybnik ![]() |
moze faktycznie lepszym rozwiazaniem bedzie zrobic dolot np. kolektor ssacy z alu / nierdzewki a pozniej to oblepic weglem zeby ladnie wygladalo i tyle. Sama zywica jest jednak krucha i musialo by to byc mega grube a to tez juz swoje bedzie wazyc.
-------------------- 2011 SSS -> W-ce mistrz RWD DRAG , Bemowo ET - 12,89 (mat suszarka)
2011 bigbmw -> 1 miejsce King of BMW - ET: 12,51 (mat suszarka) (urwane 0,3sek) 2012 sss Ełk -> ET: 12,01 (mat suszarka) (urwane 0,5sek) 2013 sss Kamień Ś. -> ET 11,2 (mat suszarka pocięta :P ) (urwane 0,8sek i napędy też :P) 2015 automaster -> ET 12,2 Najszybszy Lotus 7 w pl. 2016 k64 DragGirl -> ŻONA w BMW TURBO !!! :) e46 m50 608KM 800nM Go Babe GO ! :) dyno: 740KM 1000nM seria wałki - m50 3.0 nowy projekt - sie robi czasem :P performance.k64.pl turbo replki i orginalne gt35 gt30 gt28 ... repliki, BMW TURBO zestawy , wastegate, blow off ... |
|
|
![]()
Post
#19
|
|
![]() User Dołączył: Sun, 01 April 2012 Skąd: Będzin ![]() |
Witam. Chciałbym wykonać sobie orurowanie do instalacji turbo własnie z laminatu szklanego lub węglowego. Pytanie czy ktoś z was próbował? Jakich gradacji płócien najlepiej użyć, ile warstw nałożyć aby orurowanie się nie rozleciało? Chciałbym pompowac max 0,8bara. Pytanie numer dwa czy laminat będzie odporny na działanie oparów oleju i benzyny czy będą go one skutecznie z czasem rozpuszczać? Gdzieś czytałem że żywice epoksydowe po całkowitym zachnięciu są odporne na działanie oleju i benzyny no ale wole zapytac. Może lepiej wnętrze po zakończeniu prac zapylić lakierem akrylowym? Witam, wg mnie gra nie warta świeczki. Nie wiem jakie temperatury musi przenieść taki dolot, ale do 160C wytrzymałość przy odpowiednim wygrzaniu to nie jest jakiś problem im wyżej tym trudniej i rosną koszty ze względu na żywice jakich trzeba do tego użyć, oraz postprodukcja z odpowiednim czasem wygrzewania w cyklach. Wykonywanie modeli oraz form to też nie mały wydatek. Jest kilka sposobów na wykonanie czegoś takiego. 1. Model, będący jednocześnie formą na który nakładamy rękawy szklane lub węglowe przesycamy ręcznie i dociskamy w technologi vacuum bag, a na koniec musimy wydłubać model ze środka, i takie rozwiązanie zapewni nam gładkie ścianki wewnątrz rur, po zewnątrz niestety czeka nas szlifowanie i malowanie aby utrzymać estetykę. Zaletą korzystania z rękawów jest brak szwu łączącego naszą rurę. 2. Forma dwuczęściowa skręcana z liniami podziału, 2 połówki laminujemy ręcznie i w stanie mokrym skręcamy, po wyschnięciu rozformowujemy obcinamy, na szwie szlifujemy i lakierujemy. Zewnętrzna strona będzie ładna wewnętrzna niestety nie. Metoda ręczna niestety nie pozwala precyzyjnie kontrolować grubości laminatu, często zamykane są bąble powietrza. Taki laminat jest stosunkowo ciężki, pozornie sztywny jednak kruchy. 3. Można też wykonać mniej więcej to samo co w 2 przypadku ale użyć balonu gumowego wewnątrz aby dobrze docisnąć do ściań materiał, tutaj można również spróbować z rękawem. 4. Prepregi - 2 częściowa forma wyklejamy formę skręcamy balon do środka i do autoklawu. Jednak i tutaj też pozostaje problem szwu, nie mam pojęcia jak to wpłynie na pracę z ciśnieniem. Zaletą jednak jest jednorodna grubość laminatu, łatwy dobór materiałów do wysokich temperatur, można uzyskać wytrzymałość i do 400C i estetyka nie do osiągnięcia w żadnej innej technologii. Największą wadą są jednak koszty. Należy też pamiętać że włókno węglowe ma wysoką przewodność cieplną także jako izolator w ogóle się nie sprawdzi. Jest jeszcze opcja kupić gotowe rury z włókna węglowego i łączyć złączkami samco czy innymi. Jednak jak wspomniano powyżej, aluminium się tutaj znacznie lepiej sprawdzi, jeśli idzie o masę a wyizolować można teflonem. |
|
|
![]()
Post
#20
|
|
Rookie Dołączył: Tue, 21 February 2012 ![]() |
2. Forma dwuczęściowa skręcana z liniami podziału, 2 połówki laminujemy ręcznie i w stanie mokrym skręcamy, po wyschnięciu rozformowujemy obcinamy, na szwie szlifujemy i lakierujemy. Zewnętrzna strona będzie ładna wewnętrzna niestety nie. Metoda ręczna niestety nie pozwala precyzyjnie kontrolować grubości laminatu, często zamykane są bąble powietrza. Taki laminat jest stosunkowo ciężki, pozornie sztywny jednak kruchy. Najlepiej byłoby skręcić ze sobą jedną połówkę suchą i drugą mokrą. Naprężenia będą niewiele większe niz gdybyśmy skręcali dwie mokre, ale łatwiej będzie o zachowanie odpowiedniego kształtu. Przesycanie ręczne jest dokładną techniką jeśli się ktoś postara, mozna spokojnie uniknac babli z powietrzem. Z miejscami, gdzie będzie zbierać się najwięcej żywicy, tj. "na dole" rury, nie będzie problemu, bo delaminaż wchłonie żywice. |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Tuesday, 05 August 2025 - 08:02 |