![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() Rookie Dołączył: Sun, 10 May 2020 ![]() |
Witam,
Mam jednostkę po remoncie i usuniętej usterce, którą opisywałem w temacie: http://www.racingforum.pl/index.php?showtopic=152384 W skrócie, wymienione zostały: 1. Panewki wału 2. Pierścienie tłokowe 3. Popychacze hydrauliczne, dźwigienki, pestki, wałek rozrządu 4. Uszczelka pod głowicą, prowadnice zaworów, zawory Silnik zalałem olejem syntetycznym Elf 5w50 i zastanawiam się czy nie popełniłem błędu. Ostatnio miałem trochę czasu i natrafiłem na artykuł o docieraniu silnika, gdzie zalecano na okres docierania (do ok. 1000km) używać olej mineralny 10w40/15w40/15w50, co miałoby zapewnić lepsze dopasowanie elementów w tym uszczelnienie powierzchni pierścienie-tuleje cylindrów. W sieci widziałem, że opinie są podzielone między zastosowaniem syntetyku, a mineralnego oleju. Zapewne nie jeden raz członkowie tego forum remontowali/przebudowywali silniki i na pewno spotkali się z tym zagadnieniem. Może ktoś podzieli się swoim doświadczeniem i podpowie mi, czy powinienem zastosować inny olej niż Elf 5w50? Jaką procedurę docierania zastosować? |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
Frequent User Dołączył: Mon, 04 August 2008 Skąd: Szczecin ![]() |
Wg. wszystkich youtubów i innych internetowych źródeł
![]() Polecam https://www.hpacademy.com/ i ich kanał na youtube. -------------------- 126p -> escort xr3 -> escort 1.6i -> golf3 tdi -> fiat qpe 20vt -> s13 -> s14 -> s14a
|
|
|
![]()
Post
#3
|
|
![]() Super User Dołączył: Mon, 08 February 2016 Skąd: Piła ![]() |
Uważaj z wałkiem, po odpaleniu tak z 1.5k RPM dobrze chwile potrzymać, ja za długo miałem jałowe i nowy wałek w c20ne mi się kiedyś zatarł na 1szym czopie po 20 minutach. Ale to też trochę przesadziłem z napięciem rozrządu
![]() Pierścienie robote robią zaraz po po odpaleniu i pierwszym rozgrzaniu, ja lubię po prostu 10x wkręcic 2k rpm, 10x 3k i tak do 5. Z przerwami na obserwacje. Dalej prawdopodobnie już nic ważnego się nie dotrze. Co ma jebnąć jebnie w tym momencie. Honowane mam nadzieje że też było? Bez honowania to w sumie nie ma co się docierać. |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
Super User Dołączył: Sun, 18 November 2018 ![]() |
Pierwszy olej jakikolwiek minerał aby tanio i po 200 km spuścic.
Większość opilkow się generuje w tym czasie dlatego szkoda ich trzymać do 1000 czy 2000 km. |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
Rookie Dołączył: Thu, 12 April 2018 ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#6
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 25 September 2006 Skąd: włoszczowa ![]() |
ja osobiście uważam ze docieranie powinno być na mineralnym , ze względu na jego większa gęstość , dzięki temu tworzy sie grubszy film olejowy co pozwala na wolniejsze i dokładniejsze dotarcie sie niespasowanych części
ale po pierwsze , większa część docierania sie silnika to pierwszy moment od pierwszego odpalenia do złapania docelowej temp wody i oleju , potem docieranie postępuje już bardzo powoli i generuje bardzo mało opiłków metali wiec całe kluczowe momenty masz już za sobą , czy zalanie syntetyka coś pogorszyło ? to zależy już od silnika i na jaki olej był składany , bo większym błędem było by smarowanie syntetykiem przy montażu , tłoków , pierścieni i panewek niż docieranie na syntetyku |
|
|
![]()
Post
#7
|
|
User Dołączył: Tue, 26 August 2014 ![]() |
Nie gęstość tylko lepkość. Przy nagrzanym silniku różnice w lepkości są minimalne. Wpływa na to czy ma się 15w50, czy 5w50. Lepkość jest określana tą 50-tką i wpływ pierwszej liczby jest pomijalnie mały. Np minerał millers sae40 (czyli 40w40) do klasyków w 100C ma lepkość 14 cst, półsyntetyk millers xfe 10w40 13,7 cst, a millers 5w40 cfs nt+ 13,4 cst. Ale na przykład taki penrite 10tenths racing 5w40 robiony na pao/ester podaje 14,6 cst w 100C. Dla porównania penrite 10tenths premium 5w50 ma 18,5 cst w 100C.
Składanie silnika na minerale ma jakiś sens bo różnice w lepkości przy 20C między 15W a 5W mogą sięgać jakiś 25%. Polecam wykresy https://wiki.anton-paar.com/en/engine-oil/ Przyznaję się, że nie mam żadnego doświadczenia praktycznego w tym temacie. Podałem trochę danych i czekam na komentarze doświadczonych forumowiczów. |
|
|
![]()
Post
#8
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 25 September 2006 Skąd: włoszczowa ![]() |
tak wiem że lepkość , ale dużo prościej posługiwać sie potocznym określeniem gęsty , niż wdawać sie w tłumaczenia , poproś w sklepie o lepki olej to sprzedawca zrobi wielkie oczy , a poproś o gęsty to przyniesie mineralny ;]
|
|
|
![]()
Post
#9
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 14 April 2013 Skąd: Gdańsk ![]() |
Ja zalewam zwykłym tanim syntetykiem. Silnik składam na smar więc smarowanie w newralgicznych i najważniejszym pierwszym rozruchu jest wszędzie. Po 200km max wymiana i dopiero kolejna na docelowy po około 1000km. Pomiar ciśnienia po odpaleniu zalecany. Często zostawiam silniki na jałowych i żaden się nie zatarł....
|
|
|
![]()
Post
#10
|
|
User Dołączył: Sun, 03 May 2020 ![]() |
Są specjalne smary na pierwszy rozruch.
|
|
|
![]()
Post
#11
|
|
![]() Super User Dołączył: Fri, 10 August 2007 Skąd: Iława (warm-mazur) ![]() |
bo większym błędem było by smarowanie syntetykiem przy montażu , tłoków , pierścieni i panewek <ciach> Możesz to rozwinąć lub poprzeć jakimiś dowodami? Pytam, bo wydaje mi się że to po prostu brednie, ale ostatecznie mogę się mylić - dlatego proszę o rozwinięcie tematu, zwłaszcza że tematy na forum zostają. |
|
|
![]()
Post
#12
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 31 October 2010 ![]() |
podłączam się do pytania.
W swojej pięknej nieświadomości złożyłem panewki korbowodowe w 1.4 16v AUA na zwykly olej 5w40 i nic nie wybuchło. Wał ani panewki nie miały śladu zużycia, gdy motor szedł na złom. |
|
|
![]()
Post
#13
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 25 September 2006 Skąd: włoszczowa ![]() |
ale dowodami na co ? że lepki olej zapewnia grubszy film olejowy który utrzymuje sie dłużej w temperaturze 20stC ? gdzie tu brednie ? , ze do składania silnika najlepiej stosować oleje montażowe ?
wykonujesz zimny rozruch silnika , parę sekund na sucho zanim pompa rozprowadzi olej , w dodatku z niedotartymi elementami , to chyba oczywiste ze w pierwszych chwilach lepiej sprawdzi sie powłoka z lepkiego oleju , niż z syntetyku zreszta nie musisz mnie słuchać , poczytaj o olejach montażowych jest dokładnie opisane czemu i jak służą podłączam się do pytania. W swojej pięknej nieświadomości złożyłem panewki korbowodowe w 1.4 16v AUA na zwykly olej 5w40 i nic nie wybuchło. Wał ani panewki nie miały śladu zużycia, gdy motor szedł na złom. a czego sie spodziewałeś w tym silniku ? , pewnie nie wybuchł by nawet składany na smalec , ale skoro olej montażowy kosztuje 30zł nieraz dodają gratis z częściami i dzięki temu można wykonać bezpieczniejszy pierwszy rozruch silnika to jest to lepszy sposób , tym bardziej jesli składamy silnik za kilka tyś zł |
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() Super User Dołączył: Fri, 10 August 2007 Skąd: Iława (warm-mazur) ![]() |
Ale dlaczego na sucho? Masz zalaną pompę oleju, uruchamiasz silnik, 2 sekundy i masz pełne ciśnienie w magistrali, na panewkach pewnie po 0,5 sekundy. Nie składasz na sucho, o jakim zerwaniu filmu olejowego mówimy ? Całe życie składam na olej który mam pod ręką, czy to 5w czy 10w, bez znaczenia, byle obficie - nigdy nie było problemu. Mógłbym się zgodzić gdyby ten silnik miał pracować na sucho, w sensie bez zalewania go olejem - ale w tym przypadku uważam przerost formy nad treścią. Więc proszę Cię nie pisz że ktoś popełnił zajebiste fax pas dlatego że złożył motor na 5w a nie na olej montazowy. To jest tylko opcja.
|
|
|
![]()
Post
#15
|
|
Frequent User Dołączył: Sat, 25 February 2017 Skąd: SR ![]() |
Ja jak składałem 1.4 16V to panewki smarowałem zwykłym olejem a potem kręciłem chwile silnikiem na odpiętych cewkach.
|
|
|
![]()
Post
#16
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 25 September 2006 Skąd: włoszczowa ![]() |
Ale dlaczego na sucho? Masz zalaną pompę oleju, uruchamiasz silnik, 2 sekundy i masz pełne ciśnienie w magistrali, na panewkach pewnie po 0,5 sekundy. Nie składasz na sucho, o jakim zerwaniu filmu olejowego mówimy ? Całe życie składam na olej który mam pod ręką, czy to 5w czy 10w, bez znaczenia, byle obficie - nigdy nie było problemu. Mógłbym się zgodzić gdyby ten silnik miał pracować na sucho, w sensie bez zalewania go olejem - ale w tym przypadku uważam przerost formy nad treścią. Więc proszę Cię nie pisz że ktoś popełnił zajebiste fax pas dlatego że złożył motor na 5w a nie na olej montazowy. To jest tylko opcja. wszsytkiego olejem nie zalejesz , a część z tego co zalejesz spłynie podczas montażu osprzetu i obracaniu silnikiem , po drugie zrywasz film olejowy chociażby na nowych pierscieniach które docieraja sie do świeżo przechonowanych tulei , panewka po stronie osprzetu tęż nieraz ma "cieżko" dociśnięta paskami zresztą wystarczy złożyć silnik na lepki olej montażowy i czuć różnice ręcznie kręcąc wałem , w porównaniu z tym samym typem silnika na zwykły olej , kup sobie kiedyś coś takiego i najpierw przetestuj a nie demonizuj jakie to złe słowa pisze o składaniu na syntetyk |
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() Super User Dołączył: Fri, 10 August 2007 Skąd: Iława (warm-mazur) ![]() |
Ok, widzę że nie rozumiesz dlaczego podważam Twoje hasła że składanie na syntetyk jest be. Nie ma co dalej kruszyć kopii, każdy ma swoje zdanie i składa wg własnych przekonań.
|
|
|
![]()
Post
#18
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 25 September 2006 Skąd: włoszczowa ![]() |
to nie sa żadne przekonania , wystarczy poczytać o specyfikacji oleju montażowego żeby zrozumieć ze nadaje sie lepiej niż syntetyk , po drugie montażu przy użyciu takiego oleju wymagają niektóre firmy w serwisówkach, z producentem części tez będziesz sie kłócił ?
to nie jest forum dla mechaników , jeśli składamy "wyczynowy" silnik , to robi sie to najlepiej jak to możliwe , a składanie na taki olej jest lepsze a argument że złożyłem i nie wybuchło nie jest żadnym argumentem ludzie skręcają ARP bez użycia dedykowanego smaru , pchają wszedzie silikon zamiast specialnego uszczelniacza i działa nie wybucha ale cieżko powiedzieć ze zrobione jest najlepiej jak było to możliwe |
|
|
![]()
Post
#19
|
|
![]() Super User Dołączył: Fri, 10 August 2007 Skąd: Iława (warm-mazur) ![]() |
A pewnie że jest wiele rzeczy które można zrobić lepiej. Natomiast co do producentów - cóż, zalecają też wymiany oleju co 30 tyś km czy wręcz niewymienianie np w automatach. Więc na wszystko trzeba patrzeć przez pryzmat rozsądku i swojego (lub innych) doświadczenia.
|
|
|
![]()
Post
#20
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 25 September 2006 Skąd: włoszczowa ![]() |
miałem na myśli producentów aftermarketowych części , sportowych wałków itp
jeśli składasz sobie silnik i skręcasz ARP kluczem dynamometryczny bo ARP też to dopuszcza ale zaleca czujnikiem zegarowym to jest to rozsądek , ale jeśli olej montażowy kosztuje 30zł i zapewnia lepszy pierwszy rozruch , to wypadało by najpierw o nim poczytać i przetestować , a potem wyciągać wnioski czy warto ja skrecajac każdy nawet zwykły silnik stosuje montażowe smary , i widzę różnice , jak wcześniej wspomniałem w kręceniu ręką wałem , albo stosując smar arp do zwykłych śrub głowicy , zdecydowanie precyzyjniej sie dokręcają , bardziej powtarzalnie czuć kliknięcie klucza dyno |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Monday, 23 June 2025 - 06:49 |