Shoutbox 0 nowych PW 


3 Stron V   1 2 3 >  
Reply to this topicStart new topic
> Co zmienia szpera w handlingu auta FWD, jak to z ośka jest
trisex
post Wed, 07 Jan 2009 - 23:46
Post #1


Rookie
Dołączył: Wed, 07 January 2009





Nawiązując do starych jak świat dyskusji...

1) Można zapomnieć o tzw. podsterowności
2) Można brać zakręty i wychodzić z nich wariacko
3) Trzeba nauczyć się jeździć zakręty na w miarę wysokich obrotach, z nogą na gazie i mocno złapana kierownicą
4) Dodanie gazu w zakręcie powoduje dokręcenie auta do środka poprzez przednie zewnętrzne koło
5) Na nawierzchni śliskiej, mieszanej, błotnej, zimowej auto pociagnie akurat w stronę gdzie koło ma lepsza przyczepność
6) To samo tyczy ostrego przyspieszania i końcówki obrotów (benzyna)

Podsumowując póki się człowiek nie przejedzie i nie popróbuje nie skuma co to daje.

Osobna sprawa że w zimie na ręcznym kręci się do przodu regularne kółka. Na zimowych gumach oś obrotu wydaje się wręcz przechodzić przez wewnętrzny przedni róg samochodu laugh.gif

W dziale "filmy, zdjęcia" wrzuciłem przed momentem zrobiony filmik. Dodam że jest to na letnich gumach (!) na błotku, lodzie, teraz gdy -15 na dworze.

Jak zmienie na zimówki na przedniej osi i w ciągu dnia nakręce to będzie to doskonale widać

http://www.wrzuta.pl/film/5ihil9ps9u/szper...aped_sperre_fwd
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Wed, 07 Jan 2009 - 23:46
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
Ictus
post Thu, 08 Jan 2009 - 00:31
Post #2


FotoPstryk
Dołączył: Wed, 02 March 2005
Skąd: Olsztyn





1. tiaaaa
2. tiaaa
3. to akurat prawda
4. tylko uwazaj bo jak idziesz granica to dodanie gazu wypluje ci przod jak w kazdym fwd
5. nie mam bladego pojecia o co ci chodzi, tak to napisales
6. j.w


--------------------
www.slubfotki.pl - Najszybszy fotograf ślubny
www.ictus.cba.pl - fajne fotki motoryzacyjne
Go to the top of the page
 
+Quote Post
trisex
post Thu, 08 Jan 2009 - 02:22
Post #3


Rookie
Dołączył: Wed, 07 January 2009





CYTAT(Ictus @ Thu, 08 Jan 2009 - 00:31) *
1. tiaaaa
2. tiaaa
3. to akurat prawda
4. tylko uwazaj bo jak idziesz granica to dodanie gazu wypluje ci przod jak w kazdym fwd
5. nie mam bladego pojecia o co ci chodzi, tak to napisales
6. j.w


wink.gif otoż to - odpowiadasz typowo bo nic nie kumasz. pamietaj że otwarty mechanizm różnicowy jest głównie po to by oszczędzać gumy i ich trwałość a nie żeby ci jakość i pewność prowadzenia dawać. Mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu - szpera jest czymś zasadniczo innym.

w temacie 4, 5 i 6 - dzieje się tak poniewaz w chwili gdy ślizga się jedno koło na drugie idzie moment obrotowy pomniejszony o zakładaną wartość i ciągnie Cię w tamtą stronę. Stan sobie przednionapędówką jednym kołem na lodzie, drugim na asfalcie i daj gaz.. i co będzie? Uwierz mi stary że w warunkach letnich nie ma sytuacji - obojetnie czy asfalt czy kostka, deszcz czy suchu by wyjechał przód, NIE MA takiej opcji gdy potrafi się ostro i dobrze jechać. Prędzej tył wyjeżdza od przeciążenia i od tego że przód wkręca się do środka i powoduje przeciążenia którym nienapędzany tył ulega i lekko wyjeżdza

Ten kawałek filmu tez to obrazuje. Staje w miejscu, zaciągam rękę i na śniegu, na letnich gumach auto kręci się w koło. Bez żadnego zarzucania na ręcznym najpierw. Wyjdź sobie na mrozik odpal swojego turbodiesla (sądze bo obrazku), zaciągnij rękę, skręć koła i.....dópa blada smile.gif ... wtedy pogadamy nad Twoimi skorygowanymi refleksjami nt. szpery i jej braku biggrin.gif biggrin.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Ictus
post Thu, 08 Jan 2009 - 02:43
Post #4


FotoPstryk
Dołączył: Wed, 02 March 2005
Skąd: Olsztyn





sugeruje troche mniej przechwalek na start
niezapominaj ze to nie forum poradnika domowego i nie musisz tu tlumaczyc jak dziala szpera
i tyle odemnie


--------------------
www.slubfotki.pl - Najszybszy fotograf ślubny
www.ictus.cba.pl - fajne fotki motoryzacyjne
Go to the top of the page
 
+Quote Post
trisex
post Thu, 08 Jan 2009 - 03:26
Post #5


Rookie
Dołączył: Wed, 07 January 2009





to nie przechwałki ino relacja czystej zabawy rolleyes.gif

o co biega? najpierw gadasz jak laik i dajesz dowód że nie masz pojęcia o zjawisku więc mówię co myślę i co wiem w temacie

Za chwilę zmiana frontu że niby fachowiec i objaśniać nie trzeba, tyle ode mnie

Rozumiem że pierdłeś Seatem po śniegu i wszystko jasne? biggrin.gif retoric question
Go to the top of the page
 
+Quote Post
grzespe
post Thu, 08 Jan 2009 - 09:55
Post #6


Frequent User
Dołączył: Fri, 12 September 2008
Skąd: UK





szpera zwiekszy podserownosc!!!!!!!!!!!


--------------------
Data logging, race car engineering ,
Go to the top of the page
 
+Quote Post
grzespe
post Thu, 08 Jan 2009 - 11:57
Post #7


Frequent User
Dołączył: Fri, 12 September 2008
Skąd: UK





poczytajcie sobie co pisze o tym producent szper a potem sie tu udzielajce i douczcie sie....


http://www.mayesmotorsport.co.uk/userimages/procart19.htm

Jak wiec widac potrzeba wiecej umiejetnosci kierowcy by zapobiec podsterownosci..
zauwazczie madralinscy ze podsterownosc to utrata przyczepnosci przodu glownie zewnetrznego kola ono przenosi wieksze obciazenia czyli nie mamy juz przyczepnosci a do tego dokladamy siel napedowa ktora tylko pogarsza sprawe..
szpera poamaga przy dohamowaniu i wyjsciu z zakretu..... leszej auto przyspiesza..
domorosli sciganci...


--------------------
Data logging, race car engineering ,
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Rafcio
post Thu, 08 Jan 2009 - 12:33
Post #8


User
Dołączył: Tue, 10 January 2006
Skąd: Skarzysko





Po zalozeniu skrzyni z LSD auto przestalo byc podsterowne, na zakretach jedzie w koncu tam gdzie chce (amatorska jazda po torze) i kapitalnie z nich wychodzi.
Trzeba tylko mocniej trzymac kiere
Go to the top of the page
 
+Quote Post
*Sajmon
post Thu, 08 Jan 2009 - 12:36
Post #9


Forum Homee
Dołączył: Tue, 08 June 2004
Skąd: Cov





Ale skoro jesteś trisex takim specjalistą to na pewno doradzisz coś sensownego w tym temacie:
http://www.racingforum.pl/index.php?showtopic=61503&st=0
Go to the top of the page
 
+Quote Post
grzespe
post Thu, 08 Jan 2009 - 12:50
Post #10


Frequent User
Dołączył: Fri, 12 September 2008
Skąd: UK





CYTAT(Rafcio @ Thu, 08 Jan 2009 - 12:33) *
Po zalozeniu skrzyni z LSD auto przestalo byc podsterowne, na zakretach jedzie w koncu tam gdzie chce (amatorska jazda po torze) i kapitalnie z nich wychodzi.
Trzeba tylko mocniej trzymac kiere

tak jak wspomniales amatorska jazda po torze czyli masz jeszcze w zapasie troche przyczepnosci ktora moze byc uzyta na naped innymi slowy jezdzisz za wolno wzakrecie...
Zrozumcie ze szpery sa po to by auto LEPIEJ PRZYSPIESZALO a NIE SKRECALO....


--------------------
Data logging, race car engineering ,
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kras
post Thu, 08 Jan 2009 - 13:03
Post #11


Forum Clubber
Dołączył: Sun, 10 April 2005
Skąd: WWA/Tripolis





CYTAT(grzespe @ Thu, 08 Jan 2009 - 12:50) *
Zrozumcie ze szpery sa po to by auto LEPIEJ PRZYSPIESZALO a NIE SKRECALO....


Buahahahahahahahaha...blagam...
Pojedz autem ze szpera i bez po prostej, na suchym asfalcie, a potem zrelacjonuj ilez to szpera dala w przyspieszaniu biggrin.gif


--------------------
Kra$
And JDM again... :)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
grzespe
post Thu, 08 Jan 2009 - 13:13
Post #12


Frequent User
Dołączył: Fri, 12 September 2008
Skąd: UK





CYTAT(Kras @ Thu, 08 Jan 2009 - 13:03) *
Buahahahahahahahaha...blagam...
Pojedz autem ze szpera i bez po prostej, na suchym asfalcie, a potem zrelacjonuj ilez to szpera dala w przyspieszaniu biggrin.gif

wyjscie z zakretu wewnetrzne kolo odciazone zaczyna sie wheel spin.... ze szpera wiecej momentu na zewnetrze i auto przyspiesza szybciej.. . inna sytuacja jedno kolo na nwierzchni o slabej przyczepnosci ( piasek na torze) drugie na przyczepnym czystym asfalcie ta sama sytuacja
a teraz ty wyjasnij dlaczego tak wspaniale pomaga w zakrecie...


--------------------
Data logging, race car engineering ,
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kras
post Thu, 08 Jan 2009 - 17:03
Post #13


Forum Clubber
Dołączył: Sun, 10 April 2005
Skąd: WWA/Tripolis





Napisales, ze szpera nie jest do tego zeby auto lepiej skrecalo. A wlasnie ze jest. Lepsze skrecanie = szybsze skrecanie, a szybsze danie gazu na wyjsciu = szybsze przejechanie zakretu. Ergo szpera pomaga w skrecaniu. Zreszta nie tylko w ten sposob, gdyz takze niweluje w duzym stopniu podsterownosc i stabilizuje skret.

A na suchym przyczepnym asfalcie (zauwaz, ze nigdzie nie napisalem o jakimkolwiek piasku) i przyspieszaniu na wprost nawet nie zauwazysz roznicy miedzy autem zeszperowanym lub nie (chyba ze to auto ma zylion koni).


--------------------
Kra$
And JDM again... :)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
grzespe
post Thu, 08 Jan 2009 - 17:11
Post #14


Frequent User
Dołączył: Fri, 12 September 2008
Skąd: UK





uswiadom mnie w jaki sposob stabilizuje podczas skretu..... bo za glupi jestem by to pojac..


--------------------
Data logging, race car engineering ,
Go to the top of the page
 
+Quote Post
pawel934
post Thu, 08 Jan 2009 - 17:18
Post #15


Forum Homee
Dołączył: Fri, 10 November 2006
Skąd: Warszawa WN





CYTAT(trisex @ Thu, 08 Jan 2009 - 03:26) *
to nie przechwałki ino relacja czystej zabawy rolleyes.gif

o co biega? najpierw gadasz jak laik i dajesz dowód że nie masz pojęcia o zjawisku więc mówię co myślę i co wiem w temacie

Za chwilę zmiana frontu że niby fachowiec i objaśniać nie trzeba, tyle ode mnie

Rozumiem że pierdłeś Seatem po śniegu i wszystko jasne? biggrin.gif retoric question


rolleyes.gif

Proponuję Ci się zapoznać ze treścią forum i postami Ictusa, zanim zaczniesz tak odważnie pisać.

Bo to, że potrafisz zaciągnąć ręczny, skręcić koła i nacisnąć gaz wcale nie oznacza, że jesteś super fachowcem. Lepiej wrócić do jazdy na ręcznym wink.gif , niż pisać takie posty, jak cytowany przeze mnie.

No offence.


--------------------
"If in doubt, flat out" Colin McRae

Kilka aut wywołujących uśmiech na twarzy :)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
wizard
post Thu, 08 Jan 2009 - 17:43
Post #16


Forum Killer
Dołączył: Tue, 27 March 2007
Skąd: Gliwice/Rybnik





Pytanie co ma na celu ten temat? Byś tu wrzucił jakiś konkretny przejazd na torze i zademonstrował jak to "2) Można brać zakręty i wychodzić z nich wariacko z nogą na gazie i mocno złapana kierownicą" laugh.gif , a nie wrzucał kompromitujące filmiki z próby kręcenia bąków na rękawie.


--------------------
200KM/290Nm/1088kg
Go to the top of the page
 
+Quote Post
pawel934
post Thu, 08 Jan 2009 - 20:15
Post #17


Forum Homee
Dołączył: Fri, 10 November 2006
Skąd: Warszawa WN





CYTAT(wizard @ Thu, 08 Jan 2009 - 17:43) *
Pytanie co ma na celu ten temat? Byś tu wrzucił jakiś konkretny przejazd na torze i zademonstrował jak to "2) Można brać zakręty i wychodzić z nich wariacko z nogą na gazie i mocno złapana kierownicą" laugh.gif , a nie wrzucał kompromitujące filmiki z próby kręcenia bąków na rękawie.

+1


--------------------
"If in doubt, flat out" Colin McRae

Kilka aut wywołujących uśmiech na twarzy :)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
darksmile
post Fri, 09 Jan 2009 - 11:59
Post #18


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 14 November 2002
Skąd: Milanówek/WWA





CYTAT(trisex @ Thu, 08 Jan 2009 - 02:22) *
Ten kawałek filmu tez to obrazuje. Staje w miejscu, zaciągam rękę i na śniegu, na letnich gumach auto kręci się w koło. Bez żadnego zarzucania na ręcznym najpierw. Wyjdź sobie na mrozik odpal swojego turbodiesla (sądze bo obrazku), zaciągnij rękę, skręć koła i.....dópa blada smile.gif ... wtedy pogadamy nad Twoimi skorygowanymi refleksjami nt. szpery i jej braku biggrin.gif biggrin.gif



super, kupiłeś szperę, żeby krecić bąki na sniegu. Jesteś mistrzem kierownicy. Szkoda tylko, że na zimówki Ci nie starczyło. Kręć się dalej. Byle nie tu. Orajt?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
cowboy
post Fri, 09 Jan 2009 - 12:12
Post #19


Administrator
Dołączył: Mon, 21 August 2006
Skąd: Wawa





CYTAT(trisex @ Thu, 08 Jan 2009 - 02:22) *
Staje w miejscu, zaciągam rękę i na śniegu, na letnich gumach auto kręci się w koło. Bez żadnego zarzucania na ręcznym najpierw.



ja takie bączki kręciłem 16 lat temu cinguecento 700 ccm smile.gif i to latem na szutrowej luźnej nawierzchni smile.gif auto nie miało szpery..

chyba szpera nie jest po to żeby na śniegu na rękawie miec trakcje do krecenia bączków ? tongue.gif


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
KIVI
post Sat, 10 Jan 2009 - 12:47
Post #20


Forum Homee
Dołączył: Thu, 08 January 2004
Skąd: prosty chłopak ze wsi





Żeby uszczegółowić dyskusję, to trzeba by było uściślić co znaczy wychodzenie z zakrętów wariacko.
To mnie szczególnie ciekawi-w sumie to mam auto ze szperą, ale wiedzy nigdy dość a sezon GSMP sie zbliża, to chętnie bym coś nowego przyswoił.
Z tego co zauważyłem na mocnej szperze, na dużym negacie ciężko jest uprowadzić wóz po prostej, ale na zakrętach następuje "wciąganie" do środka zakrętu,
i takie spostrzeżenie, że trzeba mocno trzymać kierownicę, ponieważ m ona tendencje do zakręcania się w stronę zakrętu.
A to jest niekiedy niepożądane, gdyż nie można prowadzić wozu w ultrawygodnej pozycji "na misia" , którą wielu wyścigowych mistrzów preferuje.
Go to the top of the page
 
+Quote Post

3 Stron V   1 2 3 >
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Thursday, 01 May 2025 - 09:16