Shoutbox 0 nowych PW 


 
Reply to this topicStart new topic
> Ciśnienie doładowania, a otwarcie przepustnicy, EBC
kazio234
post Sun, 28 Feb 2016 - 20:23
Post #1


Super User
Dołączył: Thu, 15 February 2007
Skąd: Olsztyn





Bawię się sterowaniem ciśnienia doładowania za pomocą Megasquirt'a i takie pytanie mi się nasunęło: czy może tak być, że przepustnica jest otwarta np. w 50%, a turbo pompuje ile doradę? W MS ustawiam żądane ciśnienie, ale że przepustnica otwarta jest lekko, nadal jest podciśnienie, więc MS stara się podnieść ciśnienie, WG zamknięty. Oczywiście przykład bo ciśnienie można ustawić w zależności od TPS.
Ile faktycznie jest przed przepustnicą nie wiem (jeszcze), ale nie wpływa to chyba korzystnie na turbo?
MBC wpina się w układ przy muszli (zwykle), więc nie będzie więcej niż ustawimy...


--------------------
e36 coupe m50b25T
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Sun, 28 Feb 2016 - 20:23
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
Wojtek
post Sun, 28 Feb 2016 - 22:33
Post #2


Forum Homee
Dołączył: Wed, 25 January 2006
Skąd: Krosno





Chyba masz na myśli podtrzymanie ??


--------------------
EVO X 590/740
Cooper S R56
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kazio234
post Sun, 28 Feb 2016 - 22:37
Post #3


Super User
Dołączył: Thu, 15 February 2007
Skąd: Olsztyn





CYTAT(Wojtek @ Sun, 28 Feb 2016 - 22:33) *
Chyba masz na myśli podtrzymanie ??

Nie, chodzi o to ile turbo może pompować więcej niż silnik chce przyjąć, przy spokojnej jeździe, przy ustalonych obrotach.
Podtrzymanie to inna bajka.


--------------------
e36 coupe m50b25T
Go to the top of the page
 
+Quote Post
siewcu
post Sun, 28 Feb 2016 - 22:46
Post #4


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 04 December 2007
Skąd: Wrocław





czy to mbc czy ebc, jedyne sensowne miejsce do wpięcia to kolektor dolotowy. a poza tym nie zauważyłem jeszcze, żeby przy jakichś małych uchyleniach przepustnicy dmuchało więcej niż 0.5b
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Mis
post Sun, 28 Feb 2016 - 23:08
Post #5


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 07 January 2009
Skąd: Rzeszów





Nie rozumiemy o co Ci chodzi.
Przy częściowych uchyleniach dmucha Ci więcej, niż na WOT?
Mając EBC zrób sobie po TPS "driver wish", jak w seryjnych sterownikach. Przy WOT ustaw wypełnienie EBC tak, by uzyskać żądany boost, przy bardzo niskich uchyleniach zamknij EBC (reakcja na gaz), a przy częściowych wyskaluj płynnie, by odrobinę uchylało i zapobiegało temu, że na przykład na WOT przy 3000rpm boost to 1b, a przy 50% otwarcia przepustnicy i 3000rpm to również 1b.


--------------------
RS3 8V2 nardo limo pl 540HP 680NM
109-Performance
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kazio234
post Sun, 28 Feb 2016 - 23:42
Post #6


Super User
Dołączył: Thu, 15 February 2007
Skąd: Olsztyn





CYTAT(Mis @ Sun, 28 Feb 2016 - 23:08) *
Nie rozumiemy o co Ci chodzi.
Przy częściowych uchyleniach dmucha Ci więcej, niż na WOT?
Mając EBC zrób sobie po TPS "driver wish", jak w seryjnych sterownikach. Przy WOT ustaw wypełnienie EBC tak, by uzyskać żądany boost, przy bardzo niskich uchyleniach zamknij EBC (reakcja na gaz), a przy częściowych wyskaluj płynnie, by odrobinę uchylało i zapobiegało temu, że na przykład na WOT przy 3000rpm boost to 1b, a przy 50% otwarcia przepustnicy i 3000rpm to również 1b.

Pytam czysto teoretycznie. Teraz mam tylko przy 80-100% uchylenia przepustnicy podbicie ciśnienia na żądaną wartość. Jeszcze do ustawienia parametry Closed-Loop, ewentualnie Open-Loop. Jest kupa zabawy z tym, a na drodze kiepsko się to stroi. U mnie stale jest zamknięty N75, do podbicia ciśnienia otwieram.
Testowałem też przy mniejszych uchyleniach zadanie większego ciśnienia, ale dmuchało przez blow-off'a i się zastanawiałem jakie to ma konsekwencje.


--------------------
e36 coupe m50b25T
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Mon, 29 Feb 2016 - 09:43
Post #7


I live here !
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





Seryjne stare saaby (9000,900ng) mialy doladowanie zalezne od otwarcia przepustnicy na linke. Mozna bylo jechac na na 70% otwarcia przepustnicy, doladowanie np 1 bar, a na 100% bylo 1.4 bara.
Turbo moze pompowac na maksa, bo przepustnica bedzie stawiala juz taki opor, ze zaraz za turbo moze byc 1.5 bara, a w kolektorze ssacym raptem 0.8. Tylko ten "maks" to jest przy danej ilosci spalin, ktorych jest mniej niz przy WOT.


--------------------
-Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
swiety93
post Mon, 29 Feb 2016 - 18:19
Post #8


Frequent User
Dołączył: Wed, 14 November 2007
Skąd: Tarnów





A ja Ciebie rozumiem, bo sam się dupłem i ustawiłem sobie zadane ciśnienie doładowania na poziomie 0.5 bara niezależnie od położenia przepustnicy, efekt był taki że sprężarka wkręcała się za bardzo, DC szło w strone 100% a w ssącym nadal podciśnienie, po prostu przepustnica otwarta w 10% nie była w stanie przepompować tyle powietrza żeby zrobić nadciśnienie 0.5 bara więc turbo pompowało na maxa a map sensor w ssącym pokazywał nadal podciśnienie.
Ustaw sobie w kpa target przy małych otwarciach przepustnicy w granicach 100kpa a dc na poziomie 0 bądź kilku procent, dopiero tak powyżej 60-70% otwarcia ustaw mniejsze doładowanie niż przy 100% i powinno być ok.


--------------------
Jest ryzyko , jest zabawa :) Polonez EFI v3 in progress
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mihas66
post Mon, 29 Feb 2016 - 20:14
Post #9


Forum Homee
Dołączył: Sat, 04 July 2009





Na tak niskim otwarciu przepustnicy jest wystarczająca ilość spalin żeby napędzic turbine?


--------------------
Wszystkie moje posty są moja subiektywną opinia proszę ich nie łączyć z żadną firmą i osobami...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Mon, 29 Feb 2016 - 21:23
Post #10


I live here !
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





Przy niskich obrotach w wolnossaku 100kpa jest juz przy 30-40% tps. Dlatego turbo juz moze niezle sie pedzic przy tych warunkach. Dzieki przepustnicy moze byc otwarty DV (bo roznica cisnien przed/za przepustnica bedzie wystarczajaca) i mamy taki efekt, ze dodanie gazu od razu daje doladowanie w kolektorze. Podejrzewam,ze nowe turbo benzyny w ten sposob rozwiazuja problem turbo dziury. Dmuchaja, ale czesc powietrza leci przez DV ze wzgledu na przymknieta przepustnice.


--------------------
-Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
swiety93
post Mon, 29 Feb 2016 - 21:31
Post #11


Frequent User
Dołączył: Wed, 14 November 2007
Skąd: Tarnów





Może z tym 10% otwarcia przepustnicy przesadziłem ale 30% nadal nie pozwoli na przepchnięcie takiej ilości powietrza by w ssącym było 0.5 bara a turbo dmucha ile da rady.
Jackkpl jest to możliwe co piszesz bo np silnik audi mają elektrozawór sterujący podciśnieniem dla zaworu DV co by mogło robić obieg zamknięty w pewnych warunkach.


--------------------
Jest ryzyko , jest zabawa :) Polonez EFI v3 in progress
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Tue, 01 Mar 2016 - 09:56
Post #12


I live here !
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





CYTAT(swiety93 @ Mon, 29 Feb 2016 - 21:31) *
Może z tym 10% otwarcia przepustnicy przesadziłem ale 30% nadal nie pozwoli na przepchnięcie takiej ilości powietrza by w ssącym było 0.5 bara a turbo dmucha ile da rady.
Jackkpl jest to możliwe co piszesz bo np silnik audi mają elektrozawór sterujący podciśnieniem dla zaworu DV co by mogło robić obieg zamknięty w pewnych warunkach.


Ja robilem dosc dokladne testy w moim K20 z kompresorem. Tam, gdzie wolnossak ma ponizej 90kpa otwieram taki bypass elektryczny, zeby kompresor nie dmuchal. Dzieje sie to przy 20% 2k rpm, 25% 3k rpm i tak powolutku rosnie do jakichs 35% przy 5-6k rpm. Wyzej juz nie testowalem. Oznacza to, ze przy 35% otwarcia przepustnicy i 6krpm masz juz praktycznie maks momentu obrotowego ( w wolnossaku). Zauwaz, ze przepustnica uchylajac motylek , najwiecej robi przy poczatkowych ruchac. Jak jest blisko poziomu, to przekroj nieznacznie sie zmienia przy duzych ruchach przepustnicy.

Ja bym zrobil tak, jak pisal poprzednik. Do tych 50% TPS zrob dc 0%, bo i tak turbo swoje 0.5 bara dmucha z samej sprezyny aktuatora. Powyzej 50% tps mozesz juz jechac z DC tak, zeby osiagnac swoje zalozone doladowanie. Dzieki temu bedzies zmial liniowe przelozenie doladowania wzgledem TPS.


--------------------
-Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
paww99
post Wed, 02 Mar 2016 - 09:55
Post #13


Super User
Dołączył: Sun, 10 January 2010
Skąd: Olsztyn





CYTAT
czy to mbc czy ebc, jedyne sensowne miejsce do wpięcia to kolektor dolotowy.

Testowałeś? Bo w takim przypadku po zamknięciu przepustnicy wg jest zamykany i rozpędzona sprężarka napotyka małą ścianę w postaci przepustnicy. Osobiście widziałem jak padły tak dwie turbiny w 1h lekkiej jazdy. smile.gif


A co do tematu to w wątpie zeby pojawiła się różnica ciśnień przy otwarciu przepustnicy na 20-30% przed i za... To już jest tyle otwarcia że ciśnienia będą równe. Może przy 5-10 coś tam by było, ale przy tylu turbo nie wstanie... Poza tym nawet gdyby przy otwarciu 20-30% turbo dawało "ile da rade" to jest tak mało spalin że za dużo nie da rady. Więc samo sobie krzywdy nie zrobi.


--------------------
Ford Sierra 2,9 sedan 24v6 Cosworth + Holset HX40 + LPG
Ford Sierra 2,3 sedan 16v + td04hl-19t - Turbogruz - 243Km, 430Nm.
Ford Sierra 2.0 coupe V6 1983r mk1 - Zabytek
Ford Sierra 2,3 sedan 16v - żonowóz... I 4 inne....
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kazio234
post Wed, 02 Mar 2016 - 12:03
Post #14


Super User
Dołączył: Thu, 15 February 2007
Skąd: Olsztyn





Przy 30% może nie, ale przy 50% u mnie już pompuje max co jest ustawione na sprężynie, tak powyżej 3500obr/min. Jak powinno być to wydaje mi się że wiem, a dyskusja jak najbardziej wskazana smile.gif
Ciekawy właśnie byłem jak to znosi turbo. Dodatkowo bardziej podgrzewa powietrze.


--------------------
e36 coupe m50b25T
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Wed, 02 Mar 2016 - 13:01
Post #15


I live here !
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





CYTAT(kazio234 @ Wed, 02 Mar 2016 - 12:03) *
Przy 30% może nie, ale przy 50% u mnie już pompuje max co jest ustawione na sprężynie, tak powyżej 3500obr/min. Jak powinno być to wydaje mi się że wiem, a dyskusja jak najbardziej wskazana smile.gif
Ciekawy właśnie byłem jak to znosi turbo. Dodatkowo bardziej podgrzewa powietrze.

Przy 0.5 bara to podgrzewa pomijalnie. Jak popatrzysz na mapy turbo , to dojdziesz do wniosku, ze turbo lubi duze doladowania. Jest w stanie przepompowac wiecej powietrza przy wiekszym doladowaniu, stad dolot powinien byc odpowiednio restrykcyjny dla danego samochodu.

Turbo nie lubi, jak kreci sie za szybko. Dzieje sie to, jak masz nieszczelny DV lub dolot i nie mozesz osiagnac zadanego doladowania. W przypadku, gdy np miedzy kolektorem a dolotem bedziesz mial te 0.7 bara roznicy i otworzy ci sie DV, musisz zdjac troche doladowania, bo wtedy turbo pracuje jak przy nieszczelnym dolocie.

Jesli przy 50% osiagasz doladowanie ze "sprezyny", to bardzo dobrze. Dalsze otwieranie przepustnicy powinno sie przekladac na wieksze doladowanie.


--------------------
-Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Monday, 07 July 2025 - 00:59