Shoutbox 0 nowych PW 


 
Reply to this topicStart new topic
> Bezpieczna temperatura oleju?, Liqui moly 5W-40
As_
post Mon, 28 Mar 2016 - 20:13
Post #1


Forum Homee
Dołączył: Sun, 17 February 2008
Skąd: W-wa





Jaka jest bezpieczna temperatura oleju?
Jezdze w dupowozie na liqui moly synth oil high tech 5w40.
Zrobilo sie troche cieplej i dzisiaj zaladowany po dach przy spokojnej jezdzie pokazywal mi ~106 stopni na seryjnym wyswietlaczu.
Gdzies czytalem o 120 stopniach ale nie bylo odniesienia do konkretnego oleju.
Jak to jest?



--------------------
papierowe konie + oszukane 4x4
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Mon, 28 Mar 2016 - 20:13
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
MadeInPoland
post Mon, 28 Mar 2016 - 20:19
Post #2


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Ten temat przewija się przez to forum co jakiś czas. Opinii jest wiele, wiele mitów. Nikt nie ma konretnych przekonywujących danych tylko każdy bełkocze, w tym i ja, ubolewam, ale nie znam konkretnych wartości. Chętnie je poznam.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrzejsr
post Mon, 28 Mar 2016 - 22:00
Post #3


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 24 March 2015





Ale bezpieczna w jakim sensie ? pewnie utrzymania minimalnego ciśnienia do właściwej pracy? bo sądzę że wszystko dzieje się stopniowo - z temperaturą (wzrostem) zmniejsza się lepkość, ale i wzrasta dzięki temu przepływ (więc lepiej chłodzi) bo maleje przez to opór przepływu. Musiałby tak "rzadki" się zrobić żeby zaczęło ciśnienie spadać. To pewnie będzie ta bezpieczna temperatura. Jak ktoś ma wskaźniki i temperatury i ciśnienia to może jakieś "badania" robić pewnie wink.gif
Skoro normy lepkości podawane są dla 100st C to chyba 120toma nie ma co się przejmować za bardzo ? a może i więcej. W końcu olej i silnik są konstruowane dla warunków "gdy gorące" i wtedy się mają najlepiej. Oczywiście na pewno do granic.
Co tą granicą jest to stawiam że właśnie jakieś założone minimalne ciśnienie oleju no i po prostu przegrzewanie się silnika bo olej go chłodzi również. Ile to w stopniach to nie wiem czy można powiedzieć?



--------------------
Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
respect2
post Mon, 28 Mar 2016 - 22:05
Post #4


Frequent User
Dołączył: Fri, 10 October 2014





Moze chodzi o temp zerwania filmu olejowego i tego tez jestem ciekaw bo dopiero co zalalem takowy olej
Go to the top of the page
 
+Quote Post
P@bLO
post Mon, 28 Mar 2016 - 22:32
Post #5


Forum Killer
Dołączył: Mon, 04 April 2011





Takich danych to trzeba szukać w kartach charakterystyki oleju bo np. Millers podaje takie dane jak:

Maksymalna stała temperatura pracy: 125 C, chwilowa maksymalna temperatura pracy: 150 C (dla całej serii CFS NT)

Jeżeli nie ma w karcie to trzeba męczyć producenta/przedstawicielstwo producenta


--------------------
Fiat Coupe 2.5 20VT (Italiano DAZA) > 800HP + DSG powered by WALAS MotorSport
World first Fiat with DSG DQ250 - FB -> Fiat Coupe - YellowProject
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrzejsr
post Mon, 28 Mar 2016 - 22:39
Post #6


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 24 March 2015





Co do tego zerwania filmu to będzie temperatura w jakimś miejscu na metalu trącym o inny metal - tam na pewno miejscowo jest większa niż tam gdzie jest mierzona (nie że od tarcia tylko gdzieś bliżej spalania czy spalin po prostu).
Choć jakieś tam powiązanie między nimi na pewno jest.

Te dane Millersa to już konkret.


--------------------
Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Mon, 28 Mar 2016 - 23:10
Post #7


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Andrzejsr to już bardziej 150stC ponieważ HTHS jest podawany w takiej temperaturze jako względnie 'nowoczesny' parametr określający jakość oleju, a szczególnie jego odporność na wysokie temperatury.
Dobrze, jeżeli millers podaje 120/150 to jak się ma do tego fakt, że w mojej xsarze 'czerwone pole' fabrycznego zegara temperatury oleju zaczyna się od 150stC, a w audi S4 B5 od 180 gdzie jak wiemy i xsara i S4 B5 może jeździć seryjnie na oleju 5w40? Do tego wszystkiego dokładamy motocykle, niektóre chłodzone olejem i te oleje osiągają grubo po 170-180 stopni, a jeszcze na końcu mój przykład gdzie xsara niejednokrotnie zagrzała olej do 160-180(szacuję, ponieważ skala się kończy na 150) i nigdy się nic nie stało w sensie zatarcia panewek czy tłoka? Nawet jak zgubiłem wodę z układu chłodzenia.

P.S. Do tego należy jeszcze uwzględnić fakt, że temperatura oleju mierzona zwykle w misce jest sporo niższa od temperatury oleju między pompą a panewką już z racji samego wzrostu ciśnienia, a o temperaturze na łożyskach turbiny to już nie wypada wspominać.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrzejsr
post Mon, 28 Mar 2016 - 23:35
Post #8


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 24 March 2015





No, ale te 150 to jakiś punkt odniesienia. Że od tych 150 stopni się zastanawiać można zaczynać - hmm robić coś z tym czy zostawić.
150 stopni jest też w przykładach gdzie fajnie i logicznie rozważany jest dobór lepkości :
http://www.bobistheoilguy.com/motor-oil-101/
(pod koniec gdzie są tabelki z przepływami i ciśnieniami w zależności od temperatury)
Ja nie mam wsk. temperatury więc w bezwzględnych wartościach nie wiem i nie będę wiedział. Obserwuję jednak "rozrzedzenie" wyrażone lekkim obniżaniem ciśnienia - i na obrotach i na jałowych - inne po powiedzmy 100km na drodze , a inne po kilkunastu kółkach na torze gdzie prawie nonstop na górnym zakresie obrotów więc ciepła jest sporo produkowane.
Też pisałem o tym, że co innego punkt pomiaru a co innego miejscowe - można przypuszczać jak znacznie wyższe - temperatury oleju w newralgicznych punktach silnika. Tym bardziej przemawia do mnie to że najważniejszy jest przepływ - żeby świeży szybko w to miejsce napłynął (w sensie chłodniejszy - niech i te 150st C z miski) będzie.




--------------------
Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
JME
post Mon, 28 Mar 2016 - 23:57
Post #9


User
Dołączył: Fri, 01 January 2016





https://youtu.be/ZBGaqLQBnUM

Długie, ale ciekawe. Można ciekawe wnioski wyciągnąć na temat temperatury oleju.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Tue, 29 Mar 2016 - 00:55
Post #10


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





jeśli weźmiemy pod uwagę wymagane minimalne HTHS to odpowiedź na pytanie autora brzmi 150stC.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
gość_hexx_*
post Tue, 29 Mar 2016 - 07:17
Post #11









CYTAT(P@bLO @ Mon, 28 Mar 2016 - 23:32) *
Maksymalna stała temperatura pracy: 125 C, chwilowa maksymalna temperatura pracy: 150 C (dla całej serii CFS NT)

ta 125 stopni jest chyba taką "stałą temperatura pracy dla oleju sportowego", bo podaje to w różnych materiałach kilku producentów
co do chwilowej, to widziałem także 180 stopni

... ale co ciekawe, nikt nie podaje gdzie ma być mierzona ta temperatura
na wejściu, na wyjściu czy w misce ?

są w tej materii jakieś standardy ?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
P@bLO
post Tue, 29 Mar 2016 - 08:07
Post #12


Forum Killer
Dołączył: Mon, 04 April 2011





Co do przykładu Xary czy S4 to ok.. standardowo olej 5w40 ale to olej do jazdy, a nie do skutecznego katingu na torze czy pałowanie pod odcinkę i tu dochodzimy do wniosków z drugiego tematu w tym dziale - po to są oleje do motorsportu, żeby do katowania ich używać, a nie patrzeć, że producent zaleca taki to ja sobie go będę lał i to najtańszy jaki znajdę tongue.gif

A pomiar tej temperatury jest wg. mnie podawany z miski w specyfikacjach bo tam jest montowany czujnik w większości aut.


--------------------
Fiat Coupe 2.5 20VT (Italiano DAZA) > 800HP + DSG powered by WALAS MotorSport
World first Fiat with DSG DQ250 - FB -> Fiat Coupe - YellowProject
Go to the top of the page
 
+Quote Post
As_
post Tue, 29 Mar 2016 - 09:48
Post #13


Forum Homee
Dołączył: Sun, 17 February 2008
Skąd: W-wa





U mnie temp oleju jest mocno "opozniona" w stosunku do wody, wiec musi byc mierzona gdzies w misce.
Woda ma 90 stopni a olej jeszcze przez kilka km ponizej skali ktora zaczyna sie od 50 stopni.
Anyway do tych 120 czy 125 mam jeszcze trochę wiec nie ma co na zapas kombinowac.
Wydaje mi sie seryjnie skoda leje tam 5w30 wiec 5w40 kupiłem sobie pare stopni.


--------------------
papierowe konie + oszukane 4x4
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Tue, 29 Mar 2016 - 10:30
Post #14


I live here !
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





M3 e92 dkg, 1800km przebiegu, gorska droga i glownie 3-ci bieg gaz/hamulec zakret i tak w kolo. Po jakichs 15 minutach wskaznik temp oleju pokazywal 150 stopni. Zadnych warningow czy obciania mocy nie bylo. Ale jesli dobrze zinterpretowalem obrazki, to pokazywal gdzies w menu, ze olej do wymiany smile.gif.


--------------------
-Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kras
post Tue, 29 Mar 2016 - 10:33
Post #15


Forum Clubber
Dołączył: Sun, 10 April 2005
Skąd: WWA/Tripolis





Jak 1800km i pokazywal, ze do wymiany to ciekawe czy to nie byl ten pierwszy olej dotarciowy smile.gif
Moje E92 M3 po sesji na torze jastrzab w bardzo goracy dzien (co najmniej 35st w cieniu) pokazywalo najwyzej 130-135st.


--------------------
Kra$
And JDM again... :)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Tue, 29 Mar 2016 - 10:34
Post #16


I live here !
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





CYTAT(Kras @ Tue, 29 Mar 2016 - 10:33) *
Jak 1800km i pokazywal, ze do wymiany to ciekawe czy to nie byl ten pierwszy olej dotarciowy smile.gif
Moje E92 M3 po sesji na torze jastrzab w bardzo goracy dzien (co najmniej 35st w cieniu) pokazywalo najwyzej 130-135st.

Mozliwe, nie wnikalem, z wypozyczalni wink.gif


--------------------
-Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kras
post Tue, 29 Mar 2016 - 10:40
Post #17


Forum Clubber
Dołączył: Sun, 10 April 2005
Skąd: WWA/Tripolis





Haha, najlepiej smile.gif


--------------------
Kra$
And JDM again... :)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Zibi122
post Tue, 29 Mar 2016 - 12:27
Post #18


Forum Homee
Dołączył: Tue, 23 November 2004
Skąd: Kampinos





Moje Uno Turbo ma fabryczny wskaźnik ciśnienia i temp oleju. Wskaźnik temp oleju jest wyskalowany do 140 st. Temperatura mierzona w podstawce filtra oleju w miejscu gdzie podłączana jest chłodnica oleju. Na VR1 10W60 nie zagrzałem oleju na więcej niż 105-110 st przy gonitwach po mieście/autostradzie czy 1/4 mili. Co ciekawe po około 5 tyś km(Fiat zaleca wymianę co 7,5 tyś) wskaźnik ciśnienia oleju zaczynał dziwnie sie zachowywać tzn wskazówka zaczynała podskakiwać. Po zmianie oleju na nowy objawy ustępowały na 4-5 tyś km.


--------------------
...
Fiat Uno Turbo - 185KM & 232Nm
Fiat Stilo 1,9 JTD - 160KM & 343Nm
Lancia Delta 2.0 16V Turbo - in progres
Lexus IS300 2JZ-GE Turbo Drift - w budowie
Go to the top of the page
 
+Quote Post
gość_hexx_*
post Tue, 29 Mar 2016 - 13:56
Post #19









specyfika oleju "sportowego"
trzyma dobrze i równo ale do pewnego momentu.
potem parametry lecą mu w dół

w normalnym te parametry lecą w zasadzie od razu.. ale powoli i równomiernie
chyba, że damy dobrze w palnik, wtedy dość szybko wink.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Wednesday, 30 April 2025 - 08:30